Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot. Mt 9,13
„N. N. ismét gyönyörű volt. / K. elfelejtett üdvözölni. / P. nem vett észre. / Kinn, a toalettben / egymás mellett álltunk egy öregúrral. / Éreztem, hogy ő is ivott. De a tükörben, / ott másról volt szó, / ott mintha egy bárány / tört-zúzott volna, / ott valami nagy szelídség / azt mondta: megítéllek téged.” Ezek Pilinszky Napló című versének sorai. A hétköznapok sűrűjéből, egy – azóta a semmibe tűnő, de akkor nagyon is fontosnak látszó – program rövid beszámolójának végén: kitekintés az öröklétbe. Ahol a bárány „tör-zúz”, ahol a bárány – nagy szelídség – megítél.
Milyen nehéz felfedezni a sürgő-forgó világban ezt a „nagy szelídséget”, ezt az ítéletes néma pillantást. Márpedig a böjti ember húsvétra készül, a Bárány áldozatát és annak jótéteményeit ünnepelni. Pilinszky ebben a pár mondatban nagyon érzékletesen festi meg a modern ember hátrányos helyzetét: nem a mindennapok szentségében, de „kinn, a toalettben” egy, a megfelelés felöltését biztosító tükörben lesz látható a bárány. Ott is csak „mintha” és ott is csak „valami nagy szelídség”-ként hallatszik az igazi megítélés.
Ha megbotránkoztatna a szcéna, ne engedjünk a kísértésnek: Jézus még ennél is elrugaszkodottabb, kifejezetten provokatív helyzetben beszél az isteni elvárásról. Máté számos gyógyítási történet között kétszer is elmondja (előbb tanító szándékkal, másodszor ítéletesen), hogy Jézus „irgalmasságot akar, nem áldozatot”. Vámszedőkkel, a nép által leginkább megvetettekkel ül egy asztalhoz, meghívatva magát hozzájuk. És arról beszél, hogy a betegeknek szükségük van orvosra. A betegeknek, azaz a bűnösöknek. Mindenkinek, tehát nekünk is. Az evangéliumok üzenete szerint ez az út nem járható be emberi erőből. Az eget a földdel összekötő híd Istentől indulva épül, sosem fordítva. Ennek nyomán a böjti előkészületek sem lehetnek valamiféle elégtételdarabok Krisztus áldozatáért, sokkal inkább beismerései annak, hogy a magunk erejéből tehetetlenek vagyunk, és ami lemondás a böjtben, az sem felajánlás, még kevésbé valami ajándék kicsikarása Istentől. Az elismerése inkább annak, hogy az ember kegyelemre szorul.