A Gergely Endre által tervezett Részletes magyar autótérkép 1928. március 8-án jelent meg 1:250 000-es méretaránnyal, öt szelvényen, és a kiadásának feltehetően köze volt ahhoz a nemzetközi konferenciához, amelyet két évvel korábban rendeztek Párizsban a közlekedés rendszerének egységesítése érdekében.
– Akkoriban voltak még kisebb-nagyobb eltérések Európában ezen a téren, Franciaországban például már jobb oldali közlekedés volt, míg Németországban, Ausztriában és Magyarországon még baloldali. Ahhoz, hogy az autóközlekedés fellendülhessen, jelentősen fejleszteni kellett az úthálózatot, ki kellett építeni az üzemanyagellátó infrastruktúrát, és szükség volt egy térképre is. Nyilván e koncepció mentén jelent meg a Részletes magyar autótérkép – mondja Hidvégi János, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusa, aki arról is tájékoztat, hogy az első, a közúti közlekedés minden résztvevőjére kiterjedő, egységesített Közlekedési Kódex 1930. január elsején lépett életbe.
A szakember szerint addig is léteztek már szolgálati jellegű térképek a posta 1910-től működtetett, a horvát tengerpartra, Felvidékre, Erdélybe menetrendszerűen járó autóbuszai számára, de ezek még más jellegűek voltak, az út vonalvezetésére vonatkozóan sok esetben nem feltétlenül adtak eligazítást, inkább a kereszteződéseket és a különböző irányokat jelölték rajtuk.
– A térkép elsősorban a külföldről érkezőknek, helyi ismerettel nem rendelkezőknek volt fontos, hiszen akik helyben laktak vagy éppen árufuvarozással foglalkoztak, viszonylag szűk távokon belül mozogtak. De jól jött a történelmi Magyarország területén már korábban is megrendezett autós versenyek résztvevőinek is – fogalmaz a muzeológus. Hidvégi János hozzáteszi: az első kiskocsiversenyt, amelyen 1000 kilométernél nagyobb távolságot kellett megtenniük az autósoknak, 1912 júliusában rendezték, természetesen közúton. Ezeken a megmérettetéseken kezdetben egyébként érdekes módon a gőzgéppel hajtott autók kerekedtek felül, rövid távon pedig a villamos hajtású autók érték el a legjobb eredményeket.