Kitől kellett az embert visszavásárolni?

A hitvallások a húsvét szavakkal tökéletesen meg nem fogalmazható misztériumáról.

Pethő Tibor
2018. 04. 02. 4:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy zsidó üvegfúvó fia keresztény ifjakkal tanult írni, olvasni, olykor részt vett a misén is. Kíváncsisága nem hagyta nyugodni, ezért egyszer-egyszer ő is beállt az áldozók közé. „Ahogy közeledett [ ], az oltáron igen előkelő kinézésű asszonyt látott” – olvashatjuk Paschasius Radbertus corbie-i bencés szerzetes 834-ben keletkezett írásában. Az asszony térdén kisgyermek ült, „aki saját kezével nyújtotta a szentáldozást a papnak”. 

Paschasius az Oltáriszentséghez kapcsolódó csodák között beszámol annak a hitetlenségre hajlamos vénembernek a történetéről is, aki kétségbe vonta a húsvét titkát, a keresztáldozatot, a feltámadást, hogy az oltáron a kenyér és a bor színében Krisztus valóban folyamatosan megvált minket. Vasárnap a templomban a vén és két kísérője jelenlétében rendkívüli dolog történt: „Amikor a kenyeret az oltárra tették, csak hármuknak úgy tűnt, mintha egy gyermek nyugodna az oltáron, és amikor a pap kinyitotta kezét, hogy megtörje a kenyeret, alászállott az égből az Úr angyala, kezében késsel, és feláldozta a gyermeket, vérét pedig fölfogta a kehelybe.”

Valóban így lett volna? A harsány és meghökkentő kép közelebb visz-e minket a kereszténység legnagyobb misztériumához? Vajon nem az efféle legendák miatt terjedt el a korai Krisztus-követőkről, hogy összejöveteleiken gyerekeket áldoznak fel, bálványimádásban vesznek részt? Hasonlóra juthatott a corbie-i apátságban Paschasius tanár utódja, Ratramnus is, aki kollégájával vitázva egészen másként látta az Eucharisztia lényegét. „Ez a kenyér és bor képletesen alkotja Krisztus testét és vérét” – állítja Az Úr testéről és véréről című munkájában. Szimbolikus a jelenléte annak ellenére, hogy az átváltoztatás után „nem mondjuk sem kenyérnek, sem bornak, hanem Krisztus testének és vérének”.

A két szemlélet máig meghatározója a keresztények között az úrvacsora (áldozás) lényegét érintő vitáknak. Ratramnus nézete nagy hatást gyakorolt a protestantizmusra. Kálvinnak az úrvacsoráról szóló tanításában – Krisztus ottléte nem fizikai, hanem pusztán jelképes a kenyérben és a borban, aki az ellenkezőjét állítja, az bálványimádó – visszaköszönnek a corbie-i bencés pap gondolatai. Paschasius felfogása (lemetszve róla a túlzásokat) a katolikus gondolkodáshoz áll közelebb, lényege a Krisztus idejéhez való misztikus visszatérés, a megváltás kenyérben és borban meglévő folyamatossága. Ahogy II. János Pál pápa utolsó enciklikájában személyes élményét megfogalmazta: „Fél évszázadon át, attól fogva, hogy 1946. november 2-án bemutattam első szentmisémet a krakkói waweli székesegyház Szent Leonard-altemplomában, szememet nap mint nap a szentostyára és a kehelyre függesztettem, ahol tér és idő valamiképpen »összehúzódott«, és a Golgota drámája, föltárva titokzatos (velünk való) »egyidejűségét«, újra meg újra megelevenedett.”

A vitákat ösztönzi, hogy az úrvacsoráról az Újszövetséget olvasva több kérdésben sem találunk egyértelmű tanítást. Nehéz eldönteni, hogy kinek higgyünk: Jézusnak vagy Szent Pálnak? Pál apostol szerint ugyanis, „ aki méltatlanul eszi a kenyeret vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és vére ellen vét ” (1Kor 12,27). Ehhez képest Jézus (mint az evangéliumból kiderül) nem köti a „bűntelenség” állapotához a kenyér és a bor vételét. Sőt a csodálatos kenyérszaporításon így buzdít: „Ha nem eszitek az Emberfia testét és nem isszátok a vérét, nem lesz bennetek élet” (Jn 6,53). Az utolsó vacsorán pedig a nyilvánvalóan a bűnben lévő Iskarióti Júdásnak is nyújtja a kenyeret. A több kérdésben „eretneknek” tartott katolikus teológus-pszichológus, Eugen Drewermann szerint Krisztus „mindnyájukra gondolt, és éppen rájuk: a koldusokra, a kurvákra, a vámosokra, a törvényről mit sem tudó »vidéki népre«. [ ] A mindenki összetartozásának ebből a jeléből a római egyház képes volt a véget nem érő szakadás viszályalmáját létrehozni. A szakadás végighúzódik minden vegyes felekezetű családon, minden vegyes egyházi összejövetelen, minden egyes személy lelkén ”

Egyházi körökben nem kis vihart kavarva Ferenc pápa 2016-os Amoris laetitia kezdetű apostoli buzdításában látványosan közeledett Drewermann felfogásához. Azaz a „sorból kilógó” másik teológus, Hans Küng szavait kölcsönvéve a pápa az Eucharisztiát szerencsére nem „a tökéletesek megjutalmazásának tekinti, hanem a »gyengék táplálékának«”. Hiszen ha az Eucharisztia a megváltás folyamatosságának és egyetemességének jele és eszköze, akkor az úrvacsorának a „tökéletesek megjutalmazására” való használata eleve ellentmond az eredeti jézusi szándéknak.

Az Oltáriszentséghez való viszonyunknak ráadásul új értelmezést adhat az a szemlélet, amely a sokszor konzervatívként emlegetett korábbi pápa, XVI. Benedek (Joseph Ratzinger) felfogásában is megjelenik. „Némelyik imaszöveg azt a tudatot keltheti – írta még bíboros korában Ratzinger –, hogy a hívő egy olyan Istent lát maga előtt a kereszten, aki könyörtelenül igazságosan emberáldozatot követelt, saját Fiának feláldozását. Az ember riadtan fordul el attól az igazságosságtól, amelynek komor haragja hiteltelenné teszi a szeretet üzenetét.” Ulrich Parzany német evangélikus teológus egyenesen ostoba, együgyű és értelmetlen elképzelésnek nevezi azt a felfogást, amely szerint „a túlvilágon egy bosszúszomjas Isten trónol, aki kivégezteti saját fiát, azután elégedetten ezt mondja: a számla ezzel rendezve – most már megbocsáthatok”. Az Oltáriszentségre tehát a mai egyház egyre kevésbé tekint (ember)áldozatként. Mi hát a szavakkal tökéletesen meg nem fogalmazható lényege az Eucharisztiának?

A büntető, bosszúálló és bosszúvágyó Isten képének elutasítása egyébként nem új keletű. A XX. században ismét felfedezett egyházatya, az eretneknek nyilvánított, utóbb rehabilitált, vértanúhalált halt Órigenész azt hangsúlyozta: a próféták már az Ószövetségben is csupán átvitt értelemben beszéltek Isten „kegyetlenségéről”, amikor nevében azt hirdették, hogy „reggelenként kiirtottam a föld minden bűnösét, hogy kigyomláljak az Úr városából mindenkit, aki törvénytelenséget művel”.

Órigenész felfogását idézte tavaly márciusban a Párbeszéd Házában tartott előadásában Henri Boulad jezsuita atya (Kairóban élő, melkita rítusú bizánci katolikus). Sokak meghökkenésére még a megváltást mint kifejezést is visszautasította, hiszen, mint említette, a szó a vásárlásból, a visszavásárlásból származik. „Kitől kellett visszavásárolni az embert? – kérdezte közönségétől. – Az ördögtől vagy Istentől? Értik ezt? Pedig húsz évszázada ezt ismételgetjük.”

Az eredeti bűn, az ember romlottságának hangsúlyozásával – véli Boulad atya – Szent Ágoston erősen rányomta bélyegét a katolikus tanításra. „Isten mérges. Ahogy a hagyományos teológiában szerepel, a végtelen bűnnel szemben végtelen áldozatot kell helyezni. Isten mondja: menj, és vezekeld le az ember bűnét. A Fiú azt feleli: rendben. Leszáll, meghal a kereszten, az utolsó csepp vérét is kiontja. Kifizette a számlát. Az Atya így szól: rendben van, most már elégedett vagyok. Ezt maguk Atyának hívják?”

Mi következik mindebből? „Jézus nem azért jött, hogy megmentsen minket – állítja a keleti keresztény felfogásból kiindulva Henri Boulad. – Amit a nyugati teológia megváltásnak hív, azt mi keleten theószisznak, vagyis megistenülésnek nevezzük.” A theószisz valóban kulcsszó a görög egyházatyáknál, a „kegyelemtan” középpontjában áll. Lényege, hogy miközben Isten emberré lesz, az embert „megisteníti”, azaz magához, a maga szintjére emeli. Ebben a kontextusban pedig új értelmet nyer az úrvacsora is: nem az Istennel való folyamatos kiengesztelődés, hanem a megistenülés eszközeként tekinthetünk rá.

A húsvét, a kereszthalál, a feltámadás, az úrvacsora elsősorban misztérium. Az eredeti görög szó a száj bezárását, a hallgatást, a szem lehunyását jelenti. Azokhoz az igazságokhoz, amelyek talán egyszerre is érvényesek, nyilvánvalóan nem teológiai viták segítségével, hanem elsősorban csöndben juthatunk közelebb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.