Hidroplánvitorlások

Franciaországban egy tervező szabad idejében a jövő repülőgépeiről álmodik, melyek egyszerre vitorlások és hidroplánok.

Dr. Varga Sándor
2013. 07. 12. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő repülőgépiparát a könnyű, nagy teherbírású és szinte bárhogy hajlítható kompozitok teszik izgalmassá. A kompozitok használata azonban más közlekedési eszközök, így például vitorlások építése kapcsán is rohamosan terjed.

Nemcsak a hajótest, az árbocok, hanem a vitorlák is készülhetnek kompozitból, ahol a merev vitorlák számítógépes mozgatásával csikarják ki a legtöbb energiát a szélből.

 

 

Yelken Octuri vitorlává át- és visszaalakítható szárnyakat tervezett a jövő hidroplánvitorlásainak. Octuri szívesen vesz az állatvilágból mintát, vitorlás hidroplánja szitakötőre emlékeztet. A hatalmas szárnyfelülete miatt pedig jó lehet vele vitorlázórepülni is.

A közel húsz méter magas szárnyvitorlák hajó üzemmódban számítógépes irányítás segítségével megfelelő szögben feszülhetnek neki a szélnek.

A gép farkán elhelyezett, egymással szembeforgó, koaxális rotor nemcsak a levegőben hasznos, hanem szélcsend esetén a hajótestet motorcsónakként is siklathatja a vízen.

Négyszemélyes a kabin, ami tolótetővel nyitható. Hidroplánként repülve ötszáz kilométeres hatótávolságot is elérhet, part menti vitorlásként pedig tovább növelhető a megtett távolság. A szélhajtás, a vitorlázórepülés a motorral akár kombinálható is.

 

 

Ománi megrendelésre tervezte ezt a nagyobb járművet, hogy a 600 kilométeres tengerpart kombinálva bejárható legyen.

A jármű közel ötvenméteres hosszúsága, majd harmincméteres szélessége miatt egyértelműen jacht kategória, vitorlás üzemmódban a négy árboc közel ötven méter magasra tör. A hajótest trimarán jellegű, mert stabilitását két oldalon négy kisebb víziszárny biztosítja, a vitorlák optimális mozgását pedig számítógépek vezérlik.

A hátul elhelyezett nyolc motor – hasonlóan az előbbihez – szembeforgó légcsavarokkal mindkét üzemmódot segítheti, nyilván a repülésnél nélkülözhetetlen.

A négy vitorlaszárny elfektetve 1300 négyzetméternél nagyobb szárnyfelületével képes a kétszintes hatótestet mint kabint a levegőbe emelni és majdnem négyszáz kilométer óránkénti sebességgel röpíteni.

A szintekre több szobát és hozzájuk tartozó kiszolgálóhelyiségeket tervezhetnek, ahogy azt a megrendelő majd egykor a gép megépítése során kívánja.

 

 

Yelken Octuri nagyobb gépet is tervezett, a képen egy városközi óriás az oszlopokról helyből felszálló légi busz, háromezer utassal és óránként ötszáz kilométeres sebességgel. A szárnyakban billenő rotorokkal repülőgéppé alakulva közel négyezer kilométerre is elviheti ezt a rengeteg embert.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.