A jövő repülőgépiparát a könnyű, nagy teherbírású és szinte bárhogy hajlítható kompozitok teszik izgalmassá. A kompozitok használata azonban más közlekedési eszközök, így például vitorlások építése kapcsán is rohamosan terjed.
Nemcsak a hajótest, az árbocok, hanem a vitorlák is készülhetnek kompozitból, ahol a merev vitorlák számítógépes mozgatásával csikarják ki a legtöbb energiát a szélből.
Yelken Octuri vitorlává át- és visszaalakítható szárnyakat tervezett a jövő hidroplánvitorlásainak. Octuri szívesen vesz az állatvilágból mintát, vitorlás hidroplánja szitakötőre emlékeztet. A hatalmas szárnyfelülete miatt pedig jó lehet vele vitorlázórepülni is.
A közel húsz méter magas szárnyvitorlák hajó üzemmódban számítógépes irányítás segítségével megfelelő szögben feszülhetnek neki a szélnek.
A gép farkán elhelyezett, egymással szembeforgó, koaxális rotor nemcsak a levegőben hasznos, hanem szélcsend esetén a hajótestet motorcsónakként is siklathatja a vízen.
Négyszemélyes a kabin, ami tolótetővel nyitható. Hidroplánként repülve ötszáz kilométeres hatótávolságot is elérhet, part menti vitorlásként pedig tovább növelhető a megtett távolság. A szélhajtás, a vitorlázórepülés a motorral akár kombinálható is.
Ománi megrendelésre tervezte ezt a nagyobb járművet, hogy a 600 kilométeres tengerpart kombinálva bejárható legyen.
A jármű közel ötvenméteres hosszúsága, majd harmincméteres szélessége miatt egyértelműen jacht kategória, vitorlás üzemmódban a négy árboc közel ötven méter magasra tör. A hajótest trimarán jellegű, mert stabilitását két oldalon négy kisebb víziszárny biztosítja, a vitorlák optimális mozgását pedig számítógépek vezérlik.
A hátul elhelyezett nyolc motor – hasonlóan az előbbihez – szembeforgó légcsavarokkal mindkét üzemmódot segítheti, nyilván a repülésnél nélkülözhetetlen.
A négy vitorlaszárny elfektetve 1300 négyzetméternél nagyobb szárnyfelületével képes a kétszintes hatótestet mint kabint a levegőbe emelni és majdnem négyszáz kilométer óránkénti sebességgel röpíteni.
A szintekre több szobát és hozzájuk tartozó kiszolgálóhelyiségeket tervezhetnek, ahogy azt a megrendelő majd egykor a gép megépítése során kívánja.
Yelken Octuri nagyobb gépet is tervezett, a képen egy városközi óriás az oszlopokról helyből felszálló légi busz, háromezer utassal és óránként ötszáz kilométeres sebességgel. A szárnyakban billenő rotorokkal repülőgéppé alakulva közel négyezer kilométerre is elviheti ezt a rengeteg embert.
Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!