Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészeti hidroplánja

A magyar építésű Lohner L repülőcsónak a világon első hidroplánként tengeralattjárót is elsüllyesztett.

Dr. Varga Sándor
2014. 12. 12. 8:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első világháború felgyorsította a hidroplánok fejlesztését, és ebben részt vett az Osztrák–Magyar Monarchia legnagyobb repülőgépgyára, az Ungarische Flugzeugwerke AG (UFAG), azaz Magyar Repülőgépgyár Rt. A társaság a budai Duna-parton, Albertfalván engedte a vízbe berepülésre az osztrák licenc alapján gyártott Lohner L katonai hidroplánokat.

A Monarchia haditengerészetének vezetése száz éve, a világháború elején korán felismerte, hogy a repülésben több katonai potenciál rejtőzik, mint az ellenség légi megfigyelése. A hidroplánokra gépfegyverek és bombák kellenek. A teljesítmény-előírások élén a kétfős legénység felfegyverzése állt. Géppuska a kezelő kezébe, legalább 150 kilogramm bombaterhelés és hatórás levegőben maradás voltak a peremfeltételek.

A követelményeket nem a semmiből írták elő, hanem a bécsi Lohner repülőgépgyár egyik korábbi típusára alapozták, e gépek a háború elején felderítőgépként az osztrák-magyar haditengerészet kötelékében szolgáltak. A fejlesztéshez a Lohner gyár mérnökei mellé a pólai haditengerészeti légierőbázis mérnökeit osztották be.

A Lohner L repülőcsónak

Egy éven belül elkészült a prototípus, amely túlszárnyalta az igényeket. A gép alapja egy fából készült csónak, amelyre vászonborítású, enyhén nyilazott, 16 méter fesztávú dupla szárnyat szereltek. A pilóta és a megfigyelő-fegyverkezelő egymás mellett ült a csónak elején, balról a pilóta. Fontos volt, hogy a gépfegyver hatósugarát semmi se akadályozza, ezért a hajtóművet az emberek mögött, a két szárny között helyezték el.

Már az első Daimler motor 150 lóerős volt, amely egy toló légcsavart hajtott. 100 kilométer per óra sebességgel a repülőcsónak elérte a 600 kilométer hatótávolságot, ami a harci gyakorlatban a felét jelentette, hiszen vissza is kellett repülnie. A fejlesztőmérnökök túlteljesítették a bombahordó képességet. A Lohner L 200 kilogramm bombát vihetett magával a csónak hátuljában, a nagyságrendileg 30 kilós bombákat a kezelő kézzel hajította ki a célpontokra. A túlteljesítés eredményeként a hidroplán négyszemélyes lehetett, a bombák helyén akár két embert is kimenthettek a tengerből.

Egyre erősebb hajtóművekkel a hidroplánból a háború közepén közel százat építettek, más néven pedig még többet.

Világra szóló események

A Lohner L repülőcsónak két harci esemény miatt lett világhírű. Az egyik a győzelmet szolgálta, a másik felért egy totális vereséggel.

A háborúban a katonai hidroplánok rajokban támadtak. Ha a jármű megsérült és kényszerleszállt, akkor a másik repülőcsónak kimentette a személyzetet, rakétapisztollyal felgyújtották a hidroplánt, és kivárták a gép elsüllyedését.

1915 májusában egy Velence elleni éjszakai támadás során nem volt szerencséjük, a gépet a kényszerleszállás után a legénységgel együtt elfogták az olaszok. A hidroplán kiválóságát mutatta, hogy a hadizsákmány alapján az olasz Macchi repülőgépgyár egy hónap múlva már gyártotta a másolatot, és a továbbfejlesztett változatokkal együtt több százat épített belőle. Az olaszok háború utáni eleganciáját jelzi, hogy a zsákmányolt Lohner L hidroplánt felújították. Az L 127 oldalfestésű gép ma is az egyik hadtörténeti múzeumuk ékessége, ahogy az a képen ez kiválóan látszik.

1915 szeptemberében a világon elsőként egy Lohner L repülőcsónak egy tengeralattjárót a levegőből bombával elsüllyesztett. A francia parancsnok és helyettese pechjére vagy szerencséjére a pilóta a hidroplánnal leszállt a süllyedő roncs mellé, és kimentették őket, majd hazarepültek a francia hadifoglyokkal.

 

Két éve írom minden pénteken ezt a blogot, ezért úgy döntöttem, hogy hidroplánbloggerként karácsonyra megjelentetem a képen látható e-könyvet a hidroplánokról, benne hivatkozásokkal elérhető lesz mind a 99 addigi blogbejegyzésem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.