Egy tök hangulatos rockbanda az eheti áldozatom. Egy rövid mondatban így tudnám összefoglalni mondandóm a somorjai Renton and the Error Jamről. A felvidéki csapat pontosan hozza azt, amit egy rockzenekartól elvár az ember. Az ötfős társaság ráadásul nekem egy picit a ’90-es évek hangulatát csempészi a jelenbe.
A Pink Floyd Wish You Were Here című 1975-ös korongja óta valahogy úgy érzem, a szél süvítését egy számba belekeverni tök menő dolog. Ad egy sejtelmes hangulatot az összképnek. Igaz, ezt okosan kell adagolni. Mikor 1993-ban először hallottam a Roger Waters koncepciójára épült ominózus Pink Floyd albumot, azonnal éreztem, valahogy úgy, ahogy azt a Shine On You Crazy Diamond című kétfelvonásos darabban hallani.
Nos, a Rentonnak is jót tesz ez az elem, ahogy az elektronika megjelenése is. Finoman csepegtetik, és az abszolút pozitív értelembe vett baljós árnyak ott ólálkodnak körülöttünk. Ráadásul ezzel az eklektikával nem ülnek fel a sokszor unalmas és kismilliószor látott, leutánzott pszichedelikus rock szerelvényére. Épp ellenkezőleg. Úgy fűszerezik meg a „műfajt”, hogy közben nem lóg ki a lóláb. Ez pedig tök szimpatikus. Már az „utánzás, majomszokás” elvetése.
A filmzenés attitűd meg külön izgi. Merthogy abból is akad jócskán.
A zenekar pedig hozott két dalt is készülő, REM Phase munkacímet viselő korongjáról. Miközben tehát mindenki a betűszomjtól tovább görget a képernyőn, érdemes elsőként elindítani a videoklipet is kapó S.O.S.-t. (Ahogy alább a másik, új szerzeményt, a Fanatic címet viselő darabot is ajánlott.)
Az album amúgy a srácok értelmezésében egy konceptanyag, ami továbbra is ritkaság a piacon. Szóval, ezért is külön pacsi jár. No, de akkor mi is ez a sokk fázis?
„A hanganyag egy nap eseménysorát mutatja be, miközben a főhős (Renton) jelentős jellemfejlődésen megy keresztül. Felismerve élete robotikus monotonitását, a mások céljainak való folytonos alárendeltségét, illetve a minden szinten jelen levő örökös megfelelési kényszert, megpróbál kitörni saját sztereotip világából.”