A pszichedelikus őrület egyik nagy erőssége az a lüktető misztikum, amely folyamatosan ott ólálkodik az ilyen dallamok között. Aki pedig követi ennek a hullámnak a magyarországi bugyrait, tudja, hogy egy új hang esetében az alapkérdés ma már az, elválik-e az ocsú a korpától? Azaz, képes-e megugrani a lécet az adott csapat. Akkora lett ugyanis a túlkínálat, hogy nagyon ott kell lennie a szeren annak a bandának, amelyik szeretne legalább egy fél fejjel az átlag felé nőni.
Nos, a budapesti FUBARITE megteremtette magának ezt az esélyt. Noha a Szabó Bendegúz (gitár, ének), Sztilkovics Milán (gitár, ének) és Huszár Gábor (dob) alkotta trió is elkövette az általam atyaian sokat ostorozott, és nem egy cikkben finom felkiáltójelekkel kiemelt alaphibát, azaz a megjelenés után kopogtattak, ám a három számos Permanent Germanium Lake egy nagyon biztató kezdet.
Az anyag izgalmas, és az egész cucc igazi ereje a dallamok diszharmóniája, kiszámíthatatlansága. No meg az, hogy ha elkezdi hallgatni az ember, akkor hamar elkalandozhat. Így tettem én is, és egyből két vízió villant be. Mivel a dalok erős filmzenei karakterrel bírnak, és ha már itt pörög a Warcraft őrület, az az őrült vízió ugrott be, amint a ködös Germania bugyraiban orkok bányásznak ritka félvezetőket.
Ezt a tudományos-fantasztikumot picit továbbcsavarva az ugrott be, ha az ókori rómaiak idején már létezik zenelejátszó, s én részt vettem volna Julius Caesar galliai hadjáratában, akkor tuti ez is ott dübörög a fülemben, miközben az eszelős kelták kurjongatva ugrálnak le Alesia falairól.
No, de mielőtt teljesen elveszek az agymenésben, itt a kislemez finomhangolásra. A hajtás után pedig érdemes lesz továbbolvasni, a srácokat jól kifaggattam ugyanis mindenféle absztrakt definíciókról. Jah, és annyi kultúrtörténeti pikantériát meg kell jegyeznem, hogy a srácok kislemeze már a sokadik olyan anyag, ami az Ivan & The Parazolos Beke István boszorkánykonyhájában lett megkeverve.
– A bemutatkozó kislemezeteknek végig balsejtelmekkel teli hangulata van. Honnan jön ez az egész? Az életben is szerettek nyomasztva sokkolni?
Sztilkovics Milán: Tudatosan válogattuk össze a morcos dalainkat, ez egy ilyen EP. A kapott jelző kapcsán Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző Hirosima áldozataihoz írt kompozíciója jut eszembe: borzasztó zene, mégis időről időre meghallgatom, mivel olyan erős atmoszférát teremt. Ajánlom egy hétfő reggeli hármasmetró-utazáshoz háttérzenének... Mi egy élményt szeretnénk adni a befogadónak, legyen az akármilyen. Úgy érzem, korunkban már nem csak a klasszikus értelemben vett szép és kellemes közvetíthető, a cél az erős érzések, reakciók keltése lényegében bármilyen eszközzel. Ez lehet akár furcsa, nyomasztó és sokkoló is De a zenénk közel sem ilyen zord. A feszültségkeltő szakaszokat általában masszívabb kitörésekkel ellensúlyozzuk, a komplexebb témákat kőprimitív darálások követik, ahol az ember megszabadulhat a feszültségektől. Egyébként vannak kedvesebb dalaink is, azokat viszont még nem vettünk fel.