Szuhorang, a fehér tigris és Bandabi, a fekete medve plasztikszobrai már múlt év ősze óta emlékeztetik Phjongcshang lakosait, hogy eljön hozzájuk a világ egyik legszebb játéka, a téli olimpia. A tajvani rendező, Ang Lee Oscar-díjas filmjének köszönhetően a mozibolond persze inkább sárkányt képzelne a tigris mellé, a sportrajongó pedig az 1988-as szöuli olimpia kabalaállatait emlegetheti: Hodorit, a tigrisfiút és Hoszunit, a tigrislányt.
Hogyan lett a mostani téli olimpia két kabalaállata a tigris és a medve? A hivatalos válasz szerint Szuhorang (nevének jelentése: védelemtigris) és Bandabi (félholdeső) a bizalmat, az erőt, valamint az erős akaratot és a bátorságot jelképezi az olimpiai és paralimpiai játékokon. A tigris persze Korea egyik legjelentősebb mitologikus állata, ráadásul olyan ősi hős, hogy ha régi történetet mesélnek el, szokták mondani: „Amikor a tigrisek még pipáztak.” A félsziget formáját is az ázsiai kontinensbe kapaszkodó tigrishez szokták hasonlítani, ha pedig fehér bundájú vadat látnak, szentként tisztelik. Igaz, tigrissel már csak állatkertekben lehet találkozni a Koreai-félszigeten, ám ázsiai fekete medve még előfordul errefelé a természetben. Örvös medve: Bandabi neve a jószág két végtagja felett lentről felfelé elvékonyodó, félhold alakú fehér foltjára utal.
A tigris és a medve a Szamguk juszában, A három királyság emlékezete című könyvben jó barátságban van egymással. A XIII. században lejegyzett koreai legendák egyike szerint az Égi Király unatkozó fia, Hvanun egy nap leszállt a földre, hogy királyságot alapítson, amikor meghallotta: egy tigris és egy nősténymedve éppen arról beszélget, mennyire szeretne emberré válni. Hvanun azt sugallta nekik, egyenek fokhagymát és ürömöt, majd vonuljanak el háromszor hét napra egy olyan helyre, ahol nem éri őket a napfény. Így hát elbújtak egy barlangban. A tigris nyughatatlan volt, és a huszadik napon étel után nézett. A medve állhatatos maradt, és gyönyörű nővé vált. Nem is volt már más vágya, mint hogy szüljön egy fiút, és Hvanun szellőként átölelte. Így született fia, Tangun, azaz Szantálfa úr, aki megalapította az első koreai királyságot, majd később hegyi szellemmé vált.
Phjongcshangban, a kangnungi olimpiai parkban, a sportrendezvények helyszínén persze vannak jégszobrok, és akad olyan korcsolyázókat ábrázoló installáció is, amelyet messziről hatlábú kentaurnak vélnénk. A síugrók, más korcsolyázók szobrai hol siklanak, hol azt az illúziót keltik, hogy az ég felé röpülnek – csak épp mindegyik arca többnyire olyan, mintha robotok vagy próbababák volnának, ami a mesefigurák mellett szokatlannak hat. Meglehet, az olyan, mostanában folyó törzsi viták mellett, hogy Zeusz fekete bőrű volt vagy fehér, talán jobb is az emberi vonásokat elrejteni.