Mostanában sikk, ha egy készülék okos. Az okostelefonnal kezdődött, de van már mindenféle okosság: tévéből, mosógépből és hűtőszekrényből is. Aztán ha elegendő ilyen készüléket halmozunk fel lakóhelyünkön, esetleg a vezérlésüket a fűtéssel-hűtéssel egyetemben egy központi számítógépre bízzuk, lesz egy okosotthonunk.
Nemrégiben az LG Signature európai bemutatóján jártam a budapesti Bálnában. Megvallom, kicsit bizonytalanul a felvonultatott okoseszközök között. Hamar megállapíthattam, az okosotthonokban minden wifin keresztül működik. Ilyen a most bemutatott okosszárító is, amely egy mosógépre emlékeztető berendezés, vagy éppen a két és fél milliméter (igen, milliméter) vastag okostévé.
Az okoshűtőszekrény ajtaja magától nyílik, ha tele van mindkét kezünk. Üvegajtaján bekopogtatva felgyullad benn a villany, így nem kell kinyitnunk, hogy megnézhessük, mi van benne. A mosógép, a légpárásító és minden egyéb más okosság kétségtelenül pazarul néz ki. Bár árakat nem tudtak mondani, nem tévedhetünk túl sokat, ha feltételezzük, hogy szürreálisan drágák is.
A bemutatón szerepelt egy korábbi termék is, méghozzá egy ruhafelfrissítő elektromos szekrény. Arra való – ha jól értettük –, hogy a korábban kimosott, tehát tiszta, csak kissé állott ruhákat beletegyük, a gép pedig illatosított levegővel, gőz áramoltatásával és az akasztók ritmikus rázásával felfrissíti őket. Őrület.
A bemutató után az ember nem tud szabadulni a gondolattól, hogy valóban szükség van-e ezekre a fejlesztésekre, vagy arról van szó csupán, hogy az újabb termékek eladásához kötelező mindig valami újat mutatni. Valóban fontos-e, hogy egy tévé 2,5 milliméter vagy 2,5 centiméter vastag, hogy a szárító vezeték nélküli kapcsolaton bejelentkezik a központi szerverre, vagy ha bekopogunk a hűtőn, felkapcsol a villany?
A rendezvény utáni sajtótájékoztatón rákérdeztünk, hogy van-e a cégnek felmérése arról, a vevők valójában mennyi funkciót használnak intelligens háztartási gépeiken. A vállalat képviselője nem válaszolt konkrétan, mindössze annyit mondott, hogy tapasztalataik szerint a fogyasztók idővel változnak, és olyan lehetőségeket is elkezdenek használni, amelyekre korábban nem is gondoltak volna.