Harmincéves lett az egyik legszebb barátság

Szerdán volt a harmincadik évfordulója annak, hogy először jelent meg a Kázmér és Huba.

Földi Bence
2015. 11. 19. 12:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabadidejében rajzolgatott Bill Watterson, aki különböző reklámokon dolgozott akkoriban. Többféle képregényt is készített, a szakma azonban nem akarta befogadni ezeket. Végül egy képregényekkel foglalkozó cég, a United Feature Syndicate – amely különböző lapoknak értékesített ilyen képsorokat – pozitívan reagált egy történetére, amelyben a főszereplőnek volt egy öccse és neki egy plüsstigrise. Miután Wattersonnak elmondták, hogy utóbbi két karakter a legerősebb a sztorijában, az ő főszereplésükkel újabb képregényt pingált, amely 1985. november 18-án jelent meg először nyomtatásban és hamar sikeres lett.

Ez volt a Kázmér és Huba (Calvin and Hobbes), amelyet egy éven belül már 250 újságban lehetett olvasni, egy évvel később pedig olyan Amerika-szerte ismert lapok írtak róla pozitívan, mint a Los Angeles Times. A nyolcvanas évek második felében Watterson kétszer is elnyerte a legjobb képregényrajzolónak járó díjat, így a szakma is elismerte munkáját. Ám a készítő érdeklődése más irányba kezdett elmozdulni, 1991–1992-ben és 1994-ben is hosszú hónapokra felhagyott a Kázmér és Huba rajzolásával. 1995 vége felé Bill Watterson aztán bejelentette: abbahagyja a sorozatot, indoklása szerint nem szerette a határidőket és hogy rövid történetekkel dolgozhatott csak.

„A képregény rajzolása kiváltság és élvezet is volt számomra, köszönöm, hogy lehetőséget biztosítottatok ehhez.”

– zárta Watterson a Kázmér és Hubát kiadó újságoknak írt levelét. Az utolsó képkockák 1995. december 31-én jelentek meg a történetből. Az első, ’85-ös képsorban Kázmér egy tonhallal operáló tigriscsapdát épített, amellyel elfogja Hubát. Az utolsó, ’95-ös történetben pedig már mint barátok hódolnak egyik kedvenc foglalatosságuknak, a szánkózásnak, miközben ismételten nagy filozófiai megállapításra jutnak: „A világ egy varázslatos dolog, Huba öreg barátom. Fedezzük fel!”

Nem, nem csak azért, mert Gregory S. Paul paleontológus 1993-ban megdicsérte a sorozatot a dinoszauruszok pontos ábrázolásáért. És még csak nem is azért, mert az eredeti címben szereplő neveket a reformátor Kálvin Jánostól és a filozófus Thomas Hobbes-tól kölcsönözte a készítő.

Merill Fabry a Time honlapján azt emelte ki, hogy Watterson milyen művészien, láthatóan elkülönítette Kázmér fantáziavilágát az unalmas valóságtól, emellett magasztalta azért, hogy nem engedélyezte képregénye reklámcélú felhasználását – nem úgy, mint Charles Schulz, a Snoopy rajzolója. Idézi Wattersont, aki a Kázmér és Huba „születésének” tizedik évfordulójára kiadott könyvben ezt írta:

„Képregényem a személyes realitásokról, a képzelet varázsáról és a barátság különlegességéről szól. Ki hinne egy kisfiú és tigrise ártatlanságának, ha népszerűségüket pénzzé téve mindenféle túlárazott, senki által sem hiányolt mütyürökre tennék őket?”

Reboot-kultúrában élünk, ahol minden régit új köntösbe bújtatunk. Ám van egy kedvelt, multigenerációs tulajdonunk, amely a mindenre pisilő ipar minden igyekezete ellenére sem tér vissza már: a Kázmér és Huba – ezt már Josh Kurp, az Uproxx szerzője emelte ki. Nincs szó filmről, rajzfilmről, könyvről, videoklipről, amelyben a két címszereplő felbukkanna, Watterson ugyanis nem teszi pénzzé húsz éve befejezett művét. És jól van ez így – írja Kurp –, mert így nem vész el a Kázmér és Huba varázsa.

Mennyi kárt okozott Kázmér és Huba?

Egy elvetemült rajongó kiszámolta 2014-ben, hogy a két jómadár milyen összegű kárt okozott rengeteg csínytevésével – írja a Sploid. A hatéves kisfiú és plüsstigrise majdnem tizenhatezer dolláros számlát okozott, ez mai árfolyamon több mint négy és fél millió forint.

A varázs, amelyet egy hatéves fiú azon tulajdonsága okozott, hogy nem volt képes uralkodni magán – írta a Kázmér és Huba kapcsán a Weekly Standard újságírója, Christopher Caldwell még márciusban a Wall Street Journal honlapján. „Nemcsak a legviccesebb, hanem a leginkább megérintő és leginkább profán” képregény volt – tette hozzá a szerző, aki kiemelte azt is, milyen zseniális, hogy amikor Kázméron és Hubán kívül más is szerepel a képsorokon (Kázmér szülei vagy osztálytársai), a tigris plüssállatként van ábrázolva. Mások csak bajkeverésnek látják Kázmér fantáziavilágát, amelyben felépül Stupidopolis (kb. Hülyeváros) homokvárosa, létezik a klónozás, dinókkal lehet harcolni, stb. A fantáziavilágból egy nem túl koherens, de létező szociálpolitikai vízió rajzolódik ki – idézi a szerző James Q. Wilson politikatudóst. Wilson szerint a Kázmér és Huba Arisztotelész morálfilozófiájának a népszerű megnyilvánulása.

Valóban nem baj, hogy a Kázmér és Huba nem folytatódik, hiszen jó eséllyel az internet és a mémek uralta mai világban már nem is lenne olyan sikeres. Meg hát valljuk be: ahogyan Kázmér az anyjával és iskolatársaival beszélt, valamint egyes cselekedetei a fantáziavilágában (például az iskola tankkal való megtámadása) kiverné a biztosítékot a polkorrektség uralta közbeszédben. Jó ez így, megvan a varázsa, és helyén tudjuk kezelni a nyolcvanas-kilencvenes évek zseniális képregényét. Boldog születésnapot, Kázmér és Huba!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.