Csernobil és a végtelen

Mint a Nobel-díjas fehérorosz írónő megjegyzi: „Csernobil közelében mindenki filozofálni kezdett.”

Pálfalvi Lajos
2016. 05. 03. 13:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évvel a katasztrófa előtt Budapesten bekerült a köztudatba egy dalszöveg egyik sora: „kezdődik újra az előző ötéves terv”. Ez tökéletesen kifejezte azt a tapasztalatot, hogy a kommunizmusban nemcsak a teret szabdalják kis parcellákra aknazárral és szögesdróttal, hanem az időt is darabolják. Néhány évtizedre korlátozzák a világtörténelem vállalható részét, de még abból is leszakítják azt az időszakot, amelyben a doktrínát helytelenül értelmező, azóta már kiátkozott főtitkárok uralkodtak. Az atomerőmű robbanásától viszont rögtön elmúlt a téridőbe zárt alattvalók kettős klausztrofóbiája.

Mint a Nobel-díjas fehérorosz írónő, Szvetlana Alekszijevics megjegyzi: „Csernobil közelében mindenki filozofálni kezdett.” Megteltek a templomok, a hívek nagy része nemrég még büszke ateista volt, de erre a traumára nem talált választ a jelenhez egyedül méltó tudományos világnézetben. „Kitágult a háromdimenziós világ, én pedig nem találkoztam olyan vakmerőkkel, akik továbbra is készek lettek volna fölesküdni a materializmus bibliájára. Tiszta fényben ragyogott fel a végtelen.”

Azok a vallások, amelyek a világ teremtésétől számítják az időt, hat-hétezer éves távlatot nyitnak előttünk. Ezer évnek felel meg a hét mindegyik napja. A hét hatodik napjának hatodik órájában kínhalált szenvedett Krisztus a hatodik évezred közepén született. Ezért várták a pravoszlávok 1500-ban a világ végét. A homo sovieticus, vagyis a „vörös ember” élete (Alekszijevics kifejezése) jó hét évtized volt. A poléziai répaföldeken szétszóródott radioaktív izotópok egy részének a felezési ideje viszont évmilliárdokban mérhető. Csak a tudományos-fantasztikus irodalomban olvashatunk olyan társadalmakról, amelyek több tízezer éve élnek a technikai fejlettség magas szintjén. Ha ez a földön is megvalósulna, a mai világ mindenekelőtt a csernobili szarkofágot hagyná örökségül.

A pravoszlávia többek között abban különbözik a nyugati kereszténységtől, hogy nyelvileg és kulturálisan sem különült el annyira a korábbi pogány hitvilágtól. Így sajátos kéthitűség alakult ki, amely egy harmadik elemmel, a marxizmus–leninizmus folklorizált változatával bővült a XX. században. Alekszijevics adatközlőinek nagy része mindhárom rendszerben otthonosan mozog, ezeket nem mindig különíti el egymástól, gyakran szinkretista módon kezeli őket. Ezért tudunk olyan nehezen kiigazodni rajtuk.

A zóna lakói nem kételkednek abban, hogy a Jelenések könyvében leírt nagy csillag, amely égő fáklyaként zuhan a vizekbe, és megmérgezi a forrásokat, az ő katasztrófájukra utal, mert a neve üröm, a fekete üröm pedig ukránul csornobil. Sokak szerint a nagy országra pusztulást hozó Gorbacsovot is megjövendölték, de amúgy is az ördög jelét viselte a homlokán. Vagy az talán véletlen, hogy Ukrajnában már a XI. században megjelent egy különleges képességekkel megáldott gyógyító szent, aki ma is nagy tiszteletnek örvend? A szentek városában, a kijevi barlangkolostorban nyugvó Szent Agapit ereklyéi húsz éve végzett vizsgálatok szerint csökkentik a radioaktív sugárzást.

De Csernobilban harminc éve még nem Szent Agapit ereklyéiben, hanem a vörös zászló varázserejében bíztak. A szovjet pogányság jellegzetes példájaként említi Alekszijevics azt, hogy „alig pár nappal a katasztrófa után már ott lobogott a vörös zászló a 4-es reaktor fölött”. Csak néhány hónapot bírt ki az erős sugárzásban, de mindig újat tűztek ki helyette, „a régit meg széttépték, a darabjait eltették emlékbe, a szívük fölött tartották, bedugva a mikádó alá”. Otthon pedig büszkén mutogatták a csernobili ereklyét.

De ne legyünk egyoldalúak, nézzünk egy példát a keresztény pogányságra is. Az első áldozatok nagyrészt azokból a tűzoltókból kerültek ki, akiket a robbanás után riasztottak. Akkora dózist kaptak, hogy két héten belül meghaltak. Moszkvába vitték, majd ott is temették el őket – különleges óvintézkedések mellett – vastag betonlemez alá, mert holtukban is sugároznak. Az egyik tűzoltónak akkorára dagadt a lába, hogy nem tudtak cipőt húzni rá, így állandóan mezítláb jelent meg az özvegye álmában. Ő pedig kénytelen volt tanácsot kérni egy paptól, aki azt ajánlotta, hogy küldjön neki papucsot a túlvilágra. Tegye bele egy halott koporsójába, akit akkor temetnek, csak írja rá egy cédulára, hogy kinek lesz. Amikor a nő Moszkvában bemegy egy templomba, és elmondja, miért jött, nem találnak semmi kivetnivalót a kérésében, és megfelelő koporsó is akad a helyszínen.

Csernobil egyik következménye a marxizmus–leninizmus bukása volt. Nem olyan értelemben, hogy a robbanás megcáfolta volna a történelmi determinizmust (bár mégis hogy fordulhatott elő ekkora malőr a legfejlettebb társadalomban?). Ugyanakkor elindított a birodalom végóráiban egy ma már elfelejtett fordulatot. A doktrína elvesztette államvallási pozícióját, mert a moszkvai propagandisták egyszerűen lecserélték a leplezetlen sarlatánságra. Milliók ültek a tévé előtt, amikor megjelentek főműsoridőben a képernyőn a bioenergetikusoknak nevezett varázslók, mint Csumak és Kaspirovszkij, és „feltöltötték” a vizet.

Egy kutató elmeséli, hogy tudományos fokozattal rendelkező minszki kollégái is a tévé elé helyezték a vízzel teli háromliteres dunsztosüveget. Aztán ezt itták, ebben mosakodtak. Hatalmas tömegeket csődítettek a stadionokba a varázslók. De bármilyen ígéretesen is indult az utolsó nagy bolsevik projekt, hiába hozták felszínre a mind az idáig rejtve maradt szovjet okkultizmust, már ez sem menthette meg a birodalmat a pusztulástól. Aztán amikor a varázslók is bezárták a boltot, a szovjet ember rájött, hogy egyedül kell harcolnia a túlélésért.

Egy mérnök elmondja, hogyan reagáltak a katasztrófára a náluk dolgozó német szakértők. Orvost, sugárzásmérőt követeltek, ellenőrizni akarták az ételeiket. A helyiek ezt röhejesnek találták: „Beszari népség! Mérik a sugárzást a céklalevesben, a fasírtban ” Az orosz muzsik bezzeg fölmászik a reaktor tetejére, kiküldi a gyerekeit a felvonulásra. Aztán miután megértette a mérnök a csernobili leckét, arra gondolt, hogy az is a barbárság egyik formája, ha az ember nem kíméli magát.

(Szvetlana Alekszijevics: Csernobili ima. Ford.: Pálfalvi Lajos. Budapest, Európa Könyvkiadó, 2016. Ára: 3690 forint.)


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.