Ilyen a norvég Mein Kampf

A világsikerű regényfolyam, a Harcom első kötete, a Halál megjelent magyarul.

fib
2016. 05. 04. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi kell ahhoz, hogy valaki Hitler Mein Kampfja után adjon címet a könyvének? Elsősorban talán szégyenérzet. Legalábbis Karl Ove Knausgard szerint. A Harcom (eredetiben: Min kamp) a szégyenből indul, és mindig oda is tér vissza. – Írni annyit tesz, mint kihúzni a létezőt annak az árnyékából, amit tudunk – olvashatjuk a sorozat első kötetében. Ha a valóságot, a valóban létező dolgot kutatjuk, el kell feledkeznünk arról, amit tudunk. A The Guardian című brit lapban megjelent portréjában Knausgard arról beszélt, nem találta a hangot, amelyet régóta keresett, és akkor hirtelen beléhasított: nem fikciót ír, hanem vallomást. Olyasmiket vetett ezután papírra, amiket még senkinek sem mondott el soha, mert szégyellte magát. Ebből a szégyenérzetből született a hatkötetnyi, 3500 oldalas regényfolyam.

A Harcom tehát nem egy norvég szélsőjobbos Hitler-rajongó könyve, hanem egy kíméletlenül őszinte vallomás egy életről, amely az alkotásban teljesedik ki. Talán túlságosan is őszinte, tehetnénk hozzá azonnal, hiszen a szerző a vallomásaival a családi szennyest is kiteregette, néven nevezve mindent és mindenkit. Nem meglepő, hogy ez ellen több rokona is fellépett, igyekeztek akár jogi úton is megakadályozni a kötetek megjelenését. Sikertelenül.

Ez is Knausgard harcának a része. Szembemenni mindennel és mindenkivel, nem törődve a következményekkel. Persze ezzel feláldozza az életét, de csak így lehet képes megírni azt. Az első kötetből, amely a Halál címet viseli, hamar ki is derül, a szerzőnek az élet mindig kevés, szereti a feleségét, szereti a négy gyermeküket, de boldogságot nem érez, csupán ürességet, hiányt. És ezt a folyamatosan növekvő űrt tölti ki az írás, ami számára az egyetlen igazi valóság. Fel is teszi a kérdést: irodalom ez még egyáltalán?

A Halál a gyermek- és kamaszkor időszakából villant fel képeket, amelyek központi figurája az apa. Aki rideg, távoli, idegen és néha pokoli. Igaz, ezt a poklot kezeljük fenntartásokkal. A szerző fiatalkorát ugyanis a világ gyermekeinek jelentős része elcserélte volna a sajátjára. Karl Ove kipárnázott polgári jómódban nőtt fel: értelmiségi család, a legjobb iskolák, ház a hegyen, lakás a belvárosban, korlátlan lehetőségek és a szabadság biztonsága. Mégis úgy érezte, harcolnia kell, akár ez ellen is. Persze mindezt úgy, hogy alapvetően nem kérdőjelezi meg életkörülményei gyökerét. Nem akarja felgyújtani a norvég olajkutakat, de egy égő cigarettacsikket bedob egy idegen ház előszobájába éjjel – lázadása néha kétségbeejtően kisszerű és ostoba. De erről is őszintén ír. Önmagát sem kíméli, sőt, elsősorban önmagát nem kíméli.

– Valami fenséges dolgot akart alkotni – írja, de mindeközben az élet kisszerűsége vette körül: pelenkázás, viták, a hétköznapok. És ekkor rájött, hogy erről ír, a kis életről: szaros pelenkából gyúr katedrálist.
És ha már Mein Kampf, Adolf Hitler sem maradhatott ki. Knausgard a hatodik kötetben majdnem ötszáz oldalt szentel a náci párt első emberének, megalkotva fiatalkori portréját. Hogy ez miként sikerült neki, még nem tudhatjuk, az azonban biztos, hogy a világsikerű sorozat (csak Norvégiában majdnem félmillió példányban kelt el) nem mindennapi vállalkozás. Egy szöveg, ami sokszor valóságosabbnak tűnik, mint az élet.

(Karl Ove Knausgard: Halál. Harcom 1., fordította: Petrikovics Edit. Magvető kiadó, 2016, 434 oldal, 3990 Ft)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.