Valóság és képzelet határán

Nemzetté válásunk folyamata a humán tudományok tükrében.

Nagy Boglárka
2016. 05. 22. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Történelmi Emlékek címmel induló könyvsorozat első kötetében tíz tanulmány kapott helyet, amelyek a tárgyalt korszakra vonatkozóan egy-egy részprobléma szemszögéből vizsgálják a tény és fikció közötti határmezsgyét.

Nyitótanulmányában Gyáni Gábor vezeti be az olvasót a tanulmányok központi kérdésének elméleti hátterébe. A történelmi regény és a történetírás viszonyán keresztül vezeti fel a kötet központi gondolatát. A XIX. század során kettévált irodalom és történelem határának kitapogatásához számos szerző álláspontját veszi figyelembe a szerző. Végül arra jut, hogy a tudomány és a fikció nem feltétlenül tekinthető egymást kizáró ellenpólusnak, hiszen egyetlen történelmi elbeszélés sem mentes az irodalmi vonásoktól.

A kötet második tanulmánya a képzőművészet és a politika ellentmondásos viszonyával foglalkozik. Cieger András ismerteti a Parlament épületének és művészeti programjának kritériumait, majd bemutatja Munkácsy Mihály Honfoglalás című festményének keletkezés- és fogadtatástörténetét, utóéletét. Szépen kirajzolódik a szövegből, hogyan mosódtak el a történelmi tények és a romantikus fikció határai az alkotás során. Elénk tárul, hogyan őrlődött a mester a művészi szabadságot gúzsba kötő politikai és tudományos elvárások között, milyen erőfeszítéseket tett a hitelességre törekvésért és ugyanakkor a nemzeti elvárás kielégítéséért.

Gellér Katalin az elveszett nemzeti mitológia nyomába szegődő Körösfői-Kriesch Aladár és Nagy Sándor alkotói tevékenységét vizsgálja. Ehhez áttekinti a történelmi festészet hagyományait a korstílusokon keresztül, és felméri a szimbolista festők eszköztárában a mítoszok, a néprajz és a történelemtudomány elemeinek megjelenését.

A következő négy tanulmány az irodalomtudomány területéhez kapcsolódik. Török Zsuzsa a romantikus nacionalizmus szolgálatába állított hősiesség toposzát veszi górcső alá, amihez Széchy Mária történetének irodalmi feldolgozásait veti össze. Kiemelt figyelmet szentel a téma Arany János epikus költészetében való előfordulásának és az angolszász irodalomban fellelhető előzményeinek.

Lajtai Mátyás a cigányzenészekről a XIX. és a XX. század közepe között kialakult képet vázolja fel Bihari János életrajzának, Jókai Mór A fekete vér című művének és a Jávor Pál főszereplésével készült, Dankó Pista című filmnek az összehasonlításával.

A rege műfaj társadalomtörténeti és folklorisztikai vetületének feltérképezésére Mikos Éva vállalkozott Szajbély Mihály kutatása nyomán. Sikerült eloszlatnia a műfajt övező terminológiai zűrzavart, és alaposan a mélyére ás ennek a XIX. századi, sajátosan magyar zsánernek, bemutatva népművészeti jelentőségét is.

Hites Sándor elgondolkodtató felvetést fejt ki írásában a XIX. századi magyar kapitalista gazdaság irodalmi ábrázolásmódjáról. A korszak realista regényeiben – Jókai Mór, Mikszáth Kálmán és Pálffy Albert műveiben – Hites szerint nyomon követhető a váltótörvény és az ősiség eltörlésének hatása, valamint a gazdasági nevelés intenciója.

A zenetudományhoz kötődik Tallián Tibor munkája, amelyben Szénfy (Kohlmann) Gusztáv, a magánzenetanárból Liszt Ferenc bátorítására zeneesztétává vált dalszerző megszületett, majd maga által megsemmisített fő művéről elmélkedik. A nemzeti műzene új koncepciójának megalkotásán fáradozó Szénfy kétséget támasztott a korabeli magyar zene ősiségét illetően.

Kállay Ferenc elméleti munkájának a magyar alkotmányos berendezkedést az angol mintával összevető részét Völgyesi Orsolya elemzi. Kállay MTA-pályázatot nyert írása az államformák bemutatását kísérelte meg, de fennakadt a cenzúrán, noha a magyar törvényhozást, illetve a király és a rendek viszonyának kritikus pontjait elkerülte. Kállay úgy vélte: a magyar alkotmányos berendezkedés, akárcsak az angol, történeti alapokon nyugvó feudális szisztéma, és Magyarország alkotmánya a nemzeti képviselet tekintetében egyidős a honfoglalással.

A kötet zárótanulmánya Székely Miklós összehasonlító elemzése a budapesti, kolozsvári és marosvásárhelyi iparmúzeumokról. Ezek az intézmények sajátos funkciót láttak el. A megőrzés helyett az állandó megújulásra törekedtek, a vidéki gazdaság fejlesztését segítve. A termékek, eljárások és eszközök legfrissebb példáit mutatták be, iskolamúzeumként is működve.

A remekül megválasztott nézőpontok teszik igazán élvezetessé ezt az igényes és értékes kötetet. A maguk területén igen alapos tudást hordozó szerzők munkáikban más tudományterületekre is kitekintenek. A kötet élményt adó olvasmányként szolgálhat a szakértő közönség és a laikus érdeklődők számára is.

(Lajtai Mátyás–Varga Bálint [szerk.]: Tény és fikció – Tudomány és művészet a nemzetépítés bűvkörében a 19. századi Magyarországon. MTA, Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Budapest, 2015. Ára: 3000 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.