Pangea (részlet 2028-ból)
Borisz Matijevics nagyszülei a néhai Horvátországból származtak, a múlt század végén, az 1990-es évek elején, a délszláv háborúk idején költöztek át hozzánk. Miképpen a mi nagyszüleink is délről érkeztek, hasonló okokból kifolyólag, szinte velük egy időben, igaz, nem annyira délről, nem a dalmát tengerpartról, hanem az egykori Jugoszlávia északi tartományából. Ugyanabban a határ menti kisvárosban telepedtek le, ahol aztán életük végéig éltek. Ott ismerkedtek meg, már a határ innenső oldalán Borisz nagyszülei és a mi nagyszüleink. A közös emigrációs sors összehozta őket – s tartott ez a barátság életük végéig.
Barátságukat örököltük mi, az unokák, Borisz, Évi és én. A vakációk idején hosszú heteket töltöttünk nagyszüleinknél, hallgattuk nagyapa régi történeteit, aki a nyári délutánokon az elmaradhatatlan szalmakalapjával a fején kiült a verandára, és mialatt a nagymama a sárgabaracklekvárt főzte odabenn a konyhában, vagy a paradicsombefőttet töltögette a hosszú, vékony nyakú üvegekbe, addig ő meséket mondott nekünk – legalábbis amíg Évi kicsi volt, és nekem is volt még türelmem elüldögélni mellette. Amiket mesélt, már elfelejtettem. Csupán homályos, szétfoszló képek jutnak néha az eszembe egy délvidéki, alföldi faluról, tikkasztó nyarakról, aratásokról, lakodalmas mulatságokról. Nagyapa képeket festett. Nagyanyám szerint egykor híres ember volt – legalábbis szerette magáról ezt hinni, tette rögtön hozzá elnéző mosollyal, ha szóba került nagyapa múltja. Valamennyire azonban kétségkívül ismert ember lehetett, hiszen magam is láttam a fekete iratgyűjtőbe ragasztott régi újságkivágásokat azokból az időkből, amikor még létezett papírsajtó. Ezeken a képeken nagyapa többnyire egy kiállítás megnyitóján volt látható, amint hátratett kézzel állt mások mellett, valaki éppen beszélt, a háttérben festmények lógtak a falon, de voltak abban a fekete iratgyűjtőben interjúszövegekbe ágyazott portréképek, amelyeken rövidre nyírt szakállat viselt, görbe szárú pipát tartott szája előtt. Hosszú haját hátrafésülte, tarkóján lófarokba kötötte. De a hírnév, ha egyáltalán létezett, csak addig tartott, amíg festett. Amíg képeket alkotott. Aztán egy nap mindezt abbahagyta, minden előjel nélkül, valahogy úgy, ahogy az ember reggel felkel, és eldönti, attól a naptól kezdve többet nem dohányzik. Megcsömörlött, így magyarázta nagyanyám, mintha ez mindent megmagyarázott volna. Gyerekfejjel nem értettem, mit jelent ez a szó. Hogy hogyan „csömörlik” meg az ember. Azt hittem, ez egyfajta betegség, a folytonos festés, ecsetmozgatás szövődménye. Hogy valami deformálódott nagyapában a megerőltető pingálás következtében. Mint a teniszkönyök a teniszezőknél, akik mindig ugyanazzal a kézzel püfölik a labdát.