Merész hajtűkanyarok

A 27 – avagy halál teszi a művészt rendhagyó történetébe önéletrajzi utalásokat is szövő író merészen keveri a szálakat.

Szekeres Nóra
2016. 07. 20. 11:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs könnyű dolga annak az olvasónak, aki gyanútlan tájékozatlansággal veti bele magát Alexandra Salmela művébe. A szlovák származású, Finnországban élő és alkotó író első regényében a stílusok, nézőpontok, hangulatok és írói eszközök olyan színes és változatos egyvelegét vonultatja fel, hogy alig győzzük követni az elbeszélés merész hajtűkanyarjait, és törni a fejünket, mivel is állunk szemben valójában.

Az alaptörténet főszereplője Angie, aki félresikerült, sorozatos kudarcot valló irodalmi próbálkozásai dacára rendületlenül dolgozik azon, hogy valami jelentőset és maradandót hozzon létre – még mielőtt betöltené a 28. életévét. Úgy gondolja, hogy híres-hírhedt „elődeihez”, Janis Joplinhoz, Kurt Cobainhez, Jim Morrisonhoz és Jimi Hendrixhez hasonlóan megalkotja az őt halhatatlanná tevő művet, majd véget vet életének. Mivel megszokott környezete nem segíti írói kibontakozásában, megragadja a kínálkozó lehetőséget, és Finnországba megy, hogy néhány hónapot töltsön egy szinte nomád körülmények között élő családnál elszállásolva.

A 27 – avagy halál teszi a művészt rendhagyó, a megszokott mederből kilépő történetébe önéletrajzi utalásokat is szövő író mindvégig merészen keveri a szálakat, és a legkülönfélébb módszerekkel kidolgozott szövegrészleteket vonultatja fel. Ez a kezdetekben zavarba ejtő töredezettség és szinte értelmezhetetlen összevisszaság érzetét keltő írói fogás az események előrehaladtával a regény egyik fő vonzereje lesz. A bájos, gyermeki nyelven csacsogó, az őt körülvevő világot ebből a kifordított nézőpontból bemutató plüss kismalac vagy a cinikus és kiábrándult fekete házi macska szarkazmustól átitatott monológjaival éppoly lírai énné válik, mint a főszereplő művészjelölt, aki önmagára találás gyanánt egyre reményvesztettebb írói próbálkozásokat tesz. A látásmódok állandó váltogatásán túl a műfaji sokszínűség is figyelemfelkeltő: a szokványos regény keretein túllépve egy autóban megtett út kilométereit a dráma műfaji sajátosságainak szigorú betartásával láttatja a szerző, aztán egyebek között megjelenik a mesei szál, a tragédia, a líra és a bohózat is. Idő kell, mire hozzászokik az olvasó a váltakozó nézőpontú és stílusú elbeszélésmódhoz, és megbarátkozik az egyenetlen történetszövéssel, de végül összeáll a kép, és jól követhető, lendületes ívű történet kerekedik ki az egészből. A meglepő, nem várt fordulatokkal és a tartalmi mondanivalóval kiegészítve pedig bátran mondhatjuk: emlékezetes regénnyel találkoztunk.

(Alexandra Salmela: 27 – avagy halál teszi a művészt. Fordította: Bába Laura. Scolar Kiadó, Budapest, 2016. Ára: 3740 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.