Amikor néhány évvel ezelőtt életemben először voltam Puzsér Róbert és Farkas Attila Márton (FAM) előadásán egy hetedik kerületi mulató pincéjében, már az első percekben tollat kerestem, hogy leírjam a fontosabb gondolatokat vagy forrásokat, amelyeknek később érdemes utánanézni. A következő előadásra már jegyzetfüzettel érkeztem.
Az Apu azért iszik, mert te sírsz! elnevezésű előadás-sorozat – röviden: Apu – azóta is töretlen népszerűségnek örvend, ma már tízezrek követik hétről hétre a legnagyobb videómegosztón. Most ugyanezzel a címmel jelent meg a szerzőpáros könyve, amelybe „az Apu lelkét” kívánták belefoglalni. De vissza a névre: hogyan lehet ilyen címet adni egy előadásnak? Puzsér két éve így indokolta a névválasztást: „Tökéletesen kifejezi a posztkádári létállapotot, az élethazugságok mentén kisiklott sorsokat. Demokráciában élünk, de a zsigereinkben ott az élmény: mindent azért mégsem lehet. Mi viszont mindenről beszélünk.”
És valóban, az Apu előadásain nagyon sok mindenről szó esik: gazdasági és társadalmi jelenségekről, politikai eseményekről, híres vagy hírhedt emberekről, és még hosszasan sorolhatnánk a repertoárt. A Puzsér–FAM duó könyvében is olyan változatos témák kaptak helyet többek között, mint a reklám, a monogámia, a genderizmus, az emberi faj jövője, a holokauszt-bűntudat, a monoteizmus, a valóság és igazság, az Antikrisztus, a pszichopaták és az emberi kapcsolatok helyzete. S bár a mű az Apu „kvintesszenciája” kíván lenni, az előadások látogatói jól tudják: ez csak néhány állomása annak az izgalmas szellemi utazásnak, ahová a gondolkodó- és szerzőpáros heti rendszerességgel röpíti el őket.
Hogyan nézi az Apu a világot? Mindenekelőtt kritikusan. Így rendre visszatérő gondolat a reklámok világa, amely Puzsér szerint a tudat gyarmatosítását jelenti. A reklámok ugyanis a tudattalanon keresztül hatnak a döntéseinkre fogyasztói szokásainkkal kapcsolatban. Emellett a reklám a kapitalizmus legfőbb gátja is, mert ellehetetleníti a piaci javak szabad versenyét, hiszen most már reklámok versenyeznek egymással, nem pedig az áruk mérettetnek meg az áruk és a minőségük által. De ennél is aggasztóbb, hogy a reklámok azt hirdetik, hogy a fogyasztás egyenlő a boldogsággal, vagyis hogy az anyagi javak felhalmozásával boldogabbak leszünk. Puzsér jegyzi meg egy helyen: rájött, hogy a reklám alanya az Antikrisztus, az a kísértő, aki boldogságot, elégedettséget és teljességet ígér; csak meg kell venni egy terméket. S bár az ember a lelke mélyén érzi, hogy az univerzális ígéret nem lehet ilyen kedvezményes, végül mégis belekapaszkodik, mert láthatóan nincs ennél jobb.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!