Éreztem, változik a táj is, érezte, változik a táj is

Nemes Nagy Ágnes és Tandori Dezső költészetét is felidézheti bennünk Szálinger Balázs új verseskötete.

Lakner Dávid
2017. 01. 26. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy utat járt be Szálinger Balázs azóta, hogy az erdélyi Előretolt Helyőrségnél 2000-ben „az első magyar zalai-revizionista költőként” megírta a Zalai Passiót. Öntudatot, fejlődést, pusztulást, legendát, harcokat és érzelmeket: nagy mű született, ami már mutatta, hogy a csupán 22 éves költő előtt nemigen lehetnek megmászhatatlan magaslatok. Térben és időben is magabiztosan kalandozik, s a hangsúly itt valóban a kaland jellegen van: mitizált alakjai bejárnak hegyeket-dombokat, megvívnak a történelem vérzivataros fejezeteivel. Eközben pedig csupa játékkal és történetmesélői hévvel mutatják meg, amit a poros történelemlapok nem őriznek, így hozva közel az olvasóhoz letűnt korokat és vidékeket. „És most? Hogyhogy és most? Most Róma.” Szálinger drámája, a Kr. e. 75-ben játszódó Köztársaság végződik így, s a célkitűzés mintha tőle sem állt volna olyan távol. Tanult ő is ezt-azt, és tudhatta: akad neki dolga elég. Ezek elvégzését márpedig nincs mástól várni: ehhez Szálinger Balázs kell.

A költő, aki öt éve a Köztársaságban egyszerre közölt lírát, drámát, epikát, és aki tavaly 360° címmel jelentetett meg aprócska verseskötetet a Magvető Időmérték sorozatában. S rögtön nagyot is lépett a korábbi lírai személyességtől a tárgyias költészet irányába. Mennyivel másabban beszél most, mint mondjuk még a Descriptio Hungariae-ben: „Szeretnék egyszer egy népet megmutatni, / S megszeretni, hogy jót hazudjak róla.” A 360° pillanatfelvételei, összeírásai a Nemes Nagy Ágnes-i költészetet idézik fel: a Principális-völgyet leíró Szakvélemény egy az egyben hozza az Egy pályaudvar átalakítását. De a címben szereplő Tandori-idézet (Az amatőrség elvesztése) sem véletlen: a költő szeme a külső megfigyelőé, még akkor is, mikor jelenlétét nagyon is elevennek érezzük. Mindez azonban múló sejtelem már csak: „egyre látványosabban nincsen apa a tájban”, olvassuk a cím nélküli nyitóversben (s az apamotívum vissza-visszatér), az apát pedig be is helyettesíthetjük akár a költővel. A leltárkészítő kisiparossal: végtelen precizitással írja össze Szálinger a látottakat, de azt is, ami rejtve marad – „az élőképen tehát nem látható, de elkezdődött az élet”.

Hogy elkezdődött volna, afelől mondjuk akadnak kétségeink: itt már csak „alig minden tizedik falunévhez” tartozik falu, Hetésben bezár az utolsó kocsma is, s „bodzafordító hidegek jönnek”, az élet nem semmivé lesz, hanem megáll. A mitikussá emelt ábrázolásmód mellett már-már apokaliptikus képeket is kapunk: az 1996 Kis-Balatonja új teremtést hoz, már egy új világ letűnt régmúltjaként bukkan fel. Amilyen vékonyka a kötet, annál súlyosabb, középen az egyik legfontosabbjával, A vihar nyugodt középpontjával. Pontosabban és fájdalmasabban nem is foglalhatná össze a költő itt múltunkat, jelenünket s vészjósló jövőnket: „A vihar nyugodt középpontja bűnös. / Egy ideig játssza a szemlélődőt, / Aztán állnia kell valahova.” Történelem vége? Ugyan: „a gyerekek / ha elszaporodnak, tervezhető a háború.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.