A világhírű magyar karikaturista, akit nem ismerünk

Rajongott érte Amerika. Fénykorában 104 országban olvasták az általa alapított folyóiratot.

Pethő Tibor
2017. 02. 09. 8:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A művészeti anatómiájával szintén világszerte ismertté vált Barcsay Jenő egy külföldön befutott másik magyar művészhez, Victor Vasarelyhez hasonlította. Az általa alapított képregény-folyóiratot, a WittyWorldöt 104 országban olvasták fénykorában. Mi pedig azt sem tudjuk, kicsoda ő. Tegye kezét a szívére a kedves olvasó: ismeri Joe Szabót, korábbi nevén Szabó J. Györgyöt?

Egyébként ne magát hibáztassa: amikor egy évvel ezelőtt, 2016. február elején meghalt, váratlan távozásáról – szívszélhűdés ölte meg – számos külföldi újság, tévéállomás beszámolt Indiától Uruguayig, míg nálunk jellemző módon megfeledkeztek róla. Akkor most már elárulom: világhírű karikaturista volt, aki az ismeretlenségből küzdötte fel magát disszidálása után.

Szabó J. György jelentős karrier kezdetén állt idehaza is. A hetvenes évek elejétől a Hungexpo reklámgrafikusa volt, 1975-ben pedig megtervezte az Ország-világ és a Nők Lapja új arculatát. Hamarosan a Magyar Nemzet tördelőszerkesztője lett, a jövőbeli pályafutását meghatározó első karikatúrája is itt készült. Amikor az újságnak sikerült csatlakoznia az ENSZ által támogatott, nagy nemzetközi világlapok által egyszerre megjelentetett Földrészek Párbeszéde című melléklethez, a kiadvány magyar szerkesztője, Várkonyi Tibor rajzot kért tőle. Élete első karikatúrája ennek köszönhetően egyszerre jelent meg a Magyar Nemzet mellett – érdemes végigolvasni az exkluzív névsort – a francia Le Monde-ban, a japán Aszahi Sinbunban, a német Frankfurter Rundschauban, az olasz La Stampában, a lengyel Życie Warszawyban, a mexikói Excelsiorban, a jugoszláv Politikában, a svájci Forum du Développement-ban, a szenegáli Le Soleil-ban, a spanyol El Paísban, a pakisztáni Dawnban, az Indian Expressben, az osztrák Die Pressében, az algériai El-Mudzsahidban, a Jornal do Brasilban.

Annak ellenére, hogy ígéretes tehetségnek tartották, Szabó egyre nehezebben viselte el a szocialista rendszer viszonyait. A tördelőszerkesztés bizalmi pozíció, pártkorifeusok gyakran akartak beleavatkozni a munkájába, ami konfliktusokhoz vezetett. Az érzékeny ember pszichéjét mindez kikezdte. Távozásában segítségére volt a Magyar Nemzet akkori főszerkesztője, aki támogatta családja turistaútlevél-kérelmét. 1980-ban hagyta itt feleségével és gyerekeivel az országot, és kért menedékjogot az NSZK-ban. (Már ekkor feltűnt alkalmi rajzolóként többek között a Frankfurter Rundschauban.) Amikor 1981-ben megérkezett az Egyesült Államokba, először nem várt nehézségekbe ütközött. Ahogy az egykori barát, Takács István emlékszik: „Nehezen fogadták el egyvonalas rajzait, ott más volt a szokás. Szervezőkészsége, lapot átlátni képes szerkesztői vénája azonban pár év alatt az országos amerikai humorlap, a String magazin művészeti vezetőjévé tette. Munkája kapcsán naponta találkozott Amerika legnevezetesebb rajzolóival. Régi álmát, egy önálló karikatúralap létrehozását 1987-ben valósította meg.”

Amikor egy hosszabb sztrájk miatt a csőd szélére jutott következő munkahelye, a Philadelphia Daily News, ötgyerekes családfőként az utcára került. A saját lap, a WittyWorld megalapításának terve ekkor született meg benne.

„Albert LeMay, a Notre Dame Egyetem professzora és a nemzetközi kapcsolatok igazgatója jól ismert, és kedvesen, jóindulattal átkarolva azt mondta, hogy minimum negyedmillió dollárnak kellene a zsebemben lennie csupán ahhoz, hogy álmodozhassak egy magazin létrehozásáról – emlékezett utóbb az akkor már Joe Szabóként ismert művész. – Éppen zsebre tett kézzel álltam, és éreztem egy negyeddolláros érmét. Elővettem, felmutattam neki, és csak annyit mondtam: ennyiből is meg fogom csinálni. Lehet, hogy a válaszom arrogánsnak tűnhetett, de ő nem tudta, hogy korábban a nyomtatott sajtó szinte minden területén dolgoztam, és ha mondjuk egy negyedévente megjelenő lapot csinálnék, kezdetben a munka minden fázisát egyedül is meg tudnám oldani.” 

A WittyWorld lap megjelenését kétéves munka előzte meg. Szabó tervezett, rajzolt, 36 országra kiterjedő munkatársi gárdát trombitált össze rajzolókból és újságírókból. A tördelést is maga végezte. Az 1987-ben megjelenő lapszám sajtótörténeti jelentőségű volt: az olvasó ugyanis a címlapon nem láthatott semmit, csak egy üres négyzetet, amely arra szolgált, hogy bármelyik karikaturista belerajzolhassa saját címlapverzióját. (Persze Szabónak volt egy maga tervezte, a harmadik oldalon található belső címlapja is.) Ennek köszönhetően valóságos versengés alakult ki, televízióállomások, magazinok mutatták be az így született egyéni borítókat, ami kitűnő fogásnak bizonyult: egyszerre ismertté tette az új orgánumot. Az előfizetők száma annyira megugrott, hogy a második szám megjelenésétől kezdve nem voltak anyagi nehézségek. Közben váratlan, ám rövid intermezzóként feltűnt Szabó életében a KGB és az FBI is. A nyolcvanas években Washingtonban leleplezett, diplomata-fedőszolgálatban dolgozó szovjet KGB-ügynök, Vitalij Jurcsenko iratai között az egyik címlistán megtalálták Joe Szabo nevét, lakcímét és telefonszámát. Az FBI-nyomozás ennek nyomán azt próbálta felderíteni, hogy a szovjetellenes karikatúrákat is publikáló, szovjet képzőművészekkel kapcsolatban álló Szabó likvidálását tervezte-e a szovjet kémszolgálat. Végül arra jutottak, s így gondolta maga a célszemély is, hogy csupán megfigyelték mint félig-meddig veszélyes embert.

A WittyWorld nyomtatott változata egyébként 12 évet élt. Szabó akkoriban már kevesebbet foglalkozott szellemi gyermekével, lekötötték egyéb nagy ívű vállalkozásai. Nemcsak az általa szervezett nemzetközi comicskonferenciák miatt (1990-ben Budapesten rendezték meg először 73 ország részvételével). Mint Takács Istvántól tudhatjuk, élete utolsó tíz esztendejében nagyobb munkába fogott. Elhatározta, hogy könyvet jelentet meg, amelyben az egyszerű emberektől a világ számos meghatározó személyiségéig több százan mondják el a világ minden táján saját Amerika-élményüket, vagy próbálják megfogalmazni akár képben, akár szépirodalmi alkotásban, mit jelent számukra az Egyesült Államok. Az America-image-nek nevezett grandiózus sorozat, az összegyűlt hatalmas kép-, dokumentum- és interjúanyag megszerkesztését végül Joe Szabo váratlan halála akadályozta meg. A munka jelenleg is folytatásra vár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.