A hátrametszés geodéziai műszó: ha egy ismeretlen pontnak a koordinátáját akarjuk megállapítani, akkor látni kell három, már ismert koordinátájú pontot is. Így van ez az emberekkel is, saját magunkat az életünkben szerepet játszó emberek, helyzetek alapján tudjuk legpontosabban definiálni. Épp ezért választotta Jordán Tamás, az egykori geodétából lett színészóriás önéletrajzi könyvének ezt a címet. Az Alexandra Kiadó gondozásában megjelent kötet kegyetlenül őszinte visszaemlékezés, amelyben a művész szembenéz az élete során szőnyeg alá sepert problémákkal, magánéleti és szakmai válságokkal, felfedi a kilétét. A kötetet Jordán Tamás legjobb barátja, Sebő Ferenc népzenész szerkesztette, akivel harminc éve járják az országot József Attila-estjükkel.
Jordán úgy ír, mint amilyen lazasággal szórakoztatja a közönséget stand-up-estjein. Öniróniával veszi végig életét, felidézi a gyerekkort, hogy a hitnek óriási szerepe volt a családjában abban az időben, amikor az iskolában Rákosi és Sztálin szeretetére nevelték a gyerekeket. Ahogy a vallásban és az Istenben, ugyanolyan mélyen hitt a kommunizmusban. Jordán kisfiúként meghasonlott: beszédhibás, zárkózott, rettegő gyermek volt. Mégis úgy érezte, egyedül a színészet segítségével tud megszabadulni a félelmeitől. A színművészetire nem vették fel, így került amatőrként az Egyetemi Színpadra, miközben a műszakin elvégezte a mérnöki kart, és geodéta lett.
Megházasodott, és úgy tűnt, kispolgári életet fog élni, de a sors és Szókratész védőbeszéde közbeszólt. A huszonötödik színház legendás előadása után határozta el, végérvényesen a színpadot választja. Élete gyökeresen megváltozott: nemcsak a mérnöki létet hagyta mögött, de önzővé vált, önfejű bohémmá. Nem az a férfi volt már, akihez felesége, Judit hozzáment. Ekkor lépett be az életébe kollégája, Lázár Kati, akiért elhagyta feleségét és két kisgyermekét. Hiába telt el négy évtized, ezzel még ma is nehezen tud szembenézni. Megrendítően írja le, mit érzett, mikor elköltözött otthonról. Amikor a taxit félúton visszafordította, majd kétségbeesetten üldögélt otthon. A Kossuth- és Jászai-díjas művész bölcsen tekint vissza: belátja, lehet, hogy házasságai során sokszor hozott másoknak fájdalmat okozó döntést, de mindig az igazságkeresés vezérelte.