A halhatatlan Adrian Mole

Ötvenéves az örök entellektüel, akinek szatirikus naplói pontosan adták vissza az elmúlt évtizedek brit mindennapjait.

Lakner Dávid
2017. 04. 18. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól fésült, tudálékos kölyök, kerek szemüveggel. Amolyan Harry Potter-forma kiskamasz. Sokak számára ma is ő, a Gian Sammarco által megformált srác jelenti Adrian Mole-t. Aki így menthetetlenül a nyolcvanas évek foglya marad. Jóleső nosztalgiával idéződnek fel a televízió előtt töltött esős délutánok, az „ifjúsági sorozat” epizódjai. Önfeledt nevetés egy komolyan vehetetlen srác szerencsétlenkedésein. Az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb brit szatírája számos folytatást megért, az egykor 13 és 3/4 éves Adrian együtt öregedett olvasótáborával.

Sokan csupán szórakoztató gyerekirodalomként tekintenek rá, de még ez is azt bizonyítja: Adrian Mole örök. Legalábbis ha felelevenítjük, miként olvasta hősünk Orwell disztópikus regényét, az Állatfarmot, a nyolcvanas években kamaszként, majd felnőttkorában hogyan emlékezett vissza rá. „Amikor Bandit az állatorvoshoz vitték, sírtam. Mától kezdve olyan megvetéssel kezelem a disznókat, amilyet megérdemelnek. Bojkottálni fogom a sertéshúst” – olvashattuk az 1982-es nyitóműben, A 13 és 3/4 éves Adrian Mole titkos naplójában. A 2004-es Adrian Mole és a tömegpusztító fegyverekben a felnőtt férfi idézte fel a könyvklubban fiatalkori olvasmányélményét. „Az Állatfarm az emlékeimben nem volt egyéb, mint egy farmon élő állatokról szóló könyv” – vallotta be csalódottan, miután társai politikai vitába keveredtek a klasszikus műről. Mi pedig sírva nevettünk, mint minden Mole-naplón. „Még ha egymagad olvastad is, kényszert éreztél, hogy hangosan felolvasd a legjobb részeket” – fogalmazta meg a The Guardian ünnepi véleménycikkében David Nicholls.

Sue Townsend három éve elhunyt, de Adrian Mole-lal a brit irodalom halhatatlan karakterét teremtette meg. Aki idén április elején töltötte be az ötvenet, elevenebb pedig nem is lehetne, hála az írónő folyamatos munkájának, az újabb naplók azonosan magas színvonalának. A harmincas, majd negyvenes éveibe lépő Adrian így rendíthetetlen kommentátora maradt a brit mindennapoknak és a közéletnek: emiatt is lehet, hogy az ötvenéves Mole magunk elé képzeléséhez nincs szükségünk sok fantáziára.

Változó világunkban ő az állandóság, aki harmincas éveiben éppúgy kész Szaddám Huszein tömegpusztító fegyverein aggódni, ahogy a nyolcvanas évek végén bele tudta lovalni magát a kormány megbuktatásába. Nehéz feledni legendás, Mrs. Thatcher című versét a ’87-es Adrian Mole újabb kínszenvedéseiből, ahogy a „nagy mű” felvezetését is: „Írtam egy politikai költeményt. El fogom küldeni a New Statesmannek, Mr. Braithwaite azt mondta, minden héten leadnak egy lázító verset.” A költemény valóban zseniális, nem csoda, hogy Adrian aztán le is szögezte, az efféle műalkotások szokták térdre kényszeríteni a kormányt: „Ugye sírsz, Mrs. Thatcher, ugye sírsz? / Elaludni, Mrs. Thatcher, nem is bírsz? / Zokogsz, mint a zápor, bizony, / Marks and Spencer párnáidon! ( )” (Muszáj kiemelnünk itt Békés Pál fordításának nagyszerűségét.) Aztán 2002-ben már Tony Blairnek írt köszönőlevelet, amiért felhívta a figyelmet: Huszein akár 45 percen belül megsemmisítő csapást mérhet Ciprusra tömegpusztító fegyvereivel. Hősünk problémája utána már az volt, hogy hiába mondta le nyaralását, a Napnyugta Kft. nem volt hajlandó visszafizetni az előlegét. Mi sem volt természetesebb hát, mint hogy kézzel írott igazolást kérjen Blairtől a Ciprust fenyegető veszélyről.

Először 1982-ben találkozhattunk a ’67-es születésű Adrian Albert Mole-lal. Itt még a női önmegvalósítással ismerkedő, szeretőt tartó anyjával, illetve A csap című versében is balekként emlegetett apjával élt Leicesterben, hogy hamar felkavarodjon lelkivilága az iskolába érkező új lány, Pandora Braithwaite miatt. – Szeretlek, míg világ a világ, míg Gibraltár Angliáé – nyugtatgatta a még pattanásain aggódó hősünket Pandora, hogy másnap Adrian a rádióban hallja, Spanyolország visszaköveteli magának Gibraltárt. Mégis örök Pandora is, aki a család mellett végigkísérte Mole életét, igaz, jobbára a vágy tárgyaként, ideiglenes szeretőként. Maradtak számára a bizarrabbnál bizarrabb kapcsolatok, és egyúttal érkeztek azért a gyerekek is három különböző anyától: a két fiú, Glenn és William, valamint Gracie. Adrian közben azért csak érettebb lett: érdemes fölidézni a ’99-es Adrian Mole és napi hat cappuccino végét, amint épp az égő házból menekül fiaival.

Nyolc könyvvel és három tévésorozattal lehettünk gazdagabbak azóta. A lényeg mindig a naplókon, nem pedig az ifjúsági jelleget erősítő, a regénybeli mondatokat egy az egyben átvevő ITV-sorozaton, esetleg BBC-adaptáción volt. Utoljára 2009-ben találkoztunk az akkor 42 éves Mole-lal az Adrian Mole folyó ügyeiben. Ha korábban azt írtuk ugyan, hogy a színvonal megmaradt, az azért kétségtelen, hogy a 2004-es Tömegpusztító fegyverek után ez halványabbra sikeredett.

Townsend 2014-es haláláig írta az örök entellektüel történetét, idén pedig a Penguin Books az 50. születésnap alkalmából kiadta Adrian Mole összegyűjtött verseit is. „Csak azzal fogom megölni Adriant, ha én is meghalok” – mondta Townsend még 2010-ben a The Guardiannek, és így is lett. A készülő, Pandora szelencéje munkacímű kötet befejezetlen maradt, miután három éve, április 10-én a szerző életét vesztette. Bár Adrian az utolsó naplójában a prosztatarákkal küzdött, a remény megvolt. 41 évesen szembesülhetett a nagyszülőséggel, és bízott benne, hogy elég ideig él még, hogy lássa a gyermeket felnőni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.