Csupán harmincegy év jutott számára, alig másfél évtizednyi költőléttel. Jövőre lesz nyolcvan éve, hogy nincs köztünk, de így is lehet róla újat mondani, emlékkonferenciákon boncolgatva életművét. Ma száztíz éve született az irodalomba „kamasz angyalként, lobogó szőkén” érkező költő: Dsida Jenő.
A kevés idő is elegendő volt, hogy nehezen megkerülhető életművet hagyjon hátra. „Vagy félezernyi dalt megírtam”, olvassuk a Psalmus Hungaricus nyitósorát a költőtől, aki már tizenhat évesen verseket közölt a Cimbora folyóiratban.
1907. május 17-én Binder Jenő Emil néven született Szatmárnémetiben. Az első világháború félbeszakította gyermekkorát, hamar föl kellett nőnie. „Gyerekkoromat eltemettük, / széthullott milliónyi sejtem, / új milliót kaptam helyettük, / de nem felejtem, egyre sejtem, / irtózom az iszonyatot, / mi akkor át meg áthatott” – áll az Elárul, mert világít című versében, kicsivel később az Esterházy Péter által átvett fontos felismeréssel: „Nem rejt el e vacak világ itt. / Békák közé leguggolok. / ( ) Aki él, nem rejtőzhet el. / Jön. Itt van már. Egész közel.”
Nem rejtőzhetett el Dsida sem: Romániához csatolták Erdélyt és a Partiumot, apját az oroszok vitték hadifogságba, nagybátyja pedig, aki után a keresztnevét kapta, elesett Galíciában. A nemzetiségi irodalmi mozgalmakban szerepet vállaló költő is szembetalálkozott így a különállóság, a saját önazonosság kialakíthatóságának problémájával. És úgy általában persze az erdélyi költészet megőrzésének, továbbvitelének fontosságával. Észlelték ezt a kortársak is: „Nagyon kell, hogy érdekeljen mindnyájunkat az, amit mond, és amit jelent, mert ez a nemzedék az, amely a mi lehanyatló kezünkből kiragadja az erdélyi magyar líra fáklyáját, s viszi tovább a népek versenyfutásán az örök Szépség felé” – írta Reményik Sándor a Pásztortűz egy 1928-as számában.
Ebben az évben jelent meg az említett lapnál szerkesztőként is dolgozó Dsida első kötete, a Leselkedő magány. Kritikusai misztikumában látták egyik fő jellemzőjét. A vallásosság nemegyszer személyes vallomásokon keresztül bukkan föl. Mint Pomogáts Béla említette egy 2005-ös PPKE-konferencián, az áldozat és megváltás drámája jelent meg költészetében. Így a Nagycsütörtökben is, ahol az „áldozatvállalás keresztény erkölcse” szerint értelmezte saját sorsát, a kisebbségi magyar költőét. „Körülnéztem: szerettem volna néhány / szót váltani jó, meghitt emberekkel, / de nyirkos éj volt és hideg sötét volt, / Péter aludt, János aludt” – olvassuk az 1933-as kötet címadó versében.