„Életünk olyan mondat, amit nem mi kezdünk, nem mi fejezünk be; mégis rólunk szól” – akár önbeteljesítő jóslatként is tekinthetünk az Egy házasság előtörténete mondatára. Még úgy is, hogy Kolozsvári Grandpierre Emil 1982-es regénye nem önéletrajzi jellegű volt, szemben több, ekkoriban írott művével. Viszont hiába kísérelte meg utóbbiakban is elbeszélni történetét, élete mondatára, úgy tűnik, a feledékeny utókor tette ki a pontot: bár egykor a népszerűségi listákat vezette, Kolozsvári Grandpierre-t ma az elfeledett szerzők közt tartjuk számon. A franciás műveltségű író és műfordító száztíz éve született, és ma huszonöt esztendeje távozott el. Ha mégis csak róla szól, miről beszél az életművét némiképp mostohán kezelő utókor?
Az Anatole France életművét is vizsgáló író francia eredetű erdélyi családba érkezett. Apja, idősebb Grandpierre Emil politikai pályája mellett szintén írt: Nagy Péter álnéven jegyezte szövegeit, és a kolozsvári művészeti folyóirat, a Pásztortűz névadója is volt. Az ifjabb Grandpierre olasz-francia és filozófia szakon végzett a pécsi egyetem bölcsészkarán, és tanult Kolozsváron és Párizsban is. Első írásai a Nyugatban és a Protestáns Szemlében jelentek meg, diplomája megszerzése után pedig a statisztikai hivatalban helyezkedett el. A Magyar Csillag munkatársa, később a Magyarok szerkesztője is volt, első regénye pedig 1931-ben jött ki A rosta címmel.
Szinte minden hőse kiszolgáltatottja saját érzékeinek vagy a környező világnak – olvassuk a hírhedt „Spenótban”, azaz a hatvanas években kijött A magyar irodalom történetében. Második regényében, a Dr. Csibráky szerelmeiben így már a „félszegség két lábon járó szimbólumát” találjuk, aki viaskodik saját erkölcseivel, küzd testi vágyaival. Ez aztán el is kísérte élete során az Emicinek is becézett írót: legendás volt nőkhöz való viszonya, viharos magánélete. Ezt a képet a szerző maga táplálta: mint a Magyar Narancs is felidézte 2008-as cikkében, 1938. március 12-e nem az anschluss, hanem az Olgi barátnőjével való szakítás miatt maradt emlékezetes számára. Hangulatilag a Csibrákyhoz hasonlóan erősek voltak a soron következő regények, az 1935-ös A nagy ember, valamint az 1938-as Alvajárók. Erről már Kádár Erzsébet fogalmazta meg a Nyugatban: a regény groteszk rajzokba billenő jelenetek sorozata, „olyanféle írásmű, mint amikor valaki komor arccal igen víg történetet mesél”.