Felnőni nehezebb, mint túlélni a világvégét

Tényleg válságban van a Z generáció? A Harminc nappal a világvége előtt a 90-es években született fiatalok regénye.

R. Kiss Kornélia
2017. 06. 21. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tényleg válságban van a Z generáció, vagy csak a kamaszok megszokott életét és szokásos válságait élik azok is, akik 1995 után születtek? Király Márk első könyve a beharangozók alapján generációs regénynek tűnhet, de végül csak annyiban lesz az, hogy a szereplők a szerző kortársai. A szerző most huszonkettő, és bár az ő korában még ritkán kísérleteznek nagyprózával az írók, a Harminc nappal a világvége előtt lendületes és ötletes regény lett.

A Művelt Nép kiadó gondozásában megjelent kötetről ordít Király Márk kedvenc szerzője, Bret Easton Ellis hatása, a főszereplők céltalan, kiüresedett világa és a szikár stílus is az amerikai íróra emlékeztet. A mű egyszerre fejlődésregény, road movie és könnyed, színes disztópia. Felnőtt olvasóknak is szórakoztató lehet – akkor is, ha egyébként ifjúsági regényként adták ki. A kötet a sajtóban kis bulváros körítést is kapott. „Lesújtó: isznak, kufircolnak és kétszínűek a magyar tinik” – hirdette az egyik bulvárlap cikke. Ám Király Márk történetében nem csak a tinik vannak válságban. Sőt, talán ők azok, akik többé-kevésbé normálisak maradnak, és csak ők gondolkodnak rajta, hogy mihez is kezdjenek a világvégével.

A főszereplő – az események egyes szám első személyű elbeszélője – rezignáltan figyeli, hogyan őrül meg körülötte mindenki. Ha csak harminc nap van hátra a végig, nyilván előtörnek az elfojtott feszültségek, és más megvilágításba kerül az, amit korábban természetesnek vett az ember. Az ötlet, hogy mihez kezdenénk egy ilyen helyzettel, nem különösebben eredeti, a megvalósítás viszont érdekes.

Lehet, hogy valójában nem is változik olyan sok minden azután, hogy bejelentik a Föld elpusztulásának dátumát. A celebek továbbra is a Twitteren üzengetnek, az átlagember is ragaszkodik a rossz beidegződéseihez, és továbbra is értelmetlen tévéműsorok készülnek. A szekták és az önjelölt próféták fölbukkanásához sem kell világvége, és ahhoz sem, hogy a virtuális valóság rabjaivá váljunk. Aki boldogtalan középkorú szülő vagy tengő-lengő tinédzser volt, az utolsó napokban is az marad.

A főhősök is élik a tizenévesek életét, amiben talán több az alkohol és a tudatmódosító, mint ha nem közelegne a vég, de ez sem segít a magány és az ismeretlentől való félelem elviselésében. Előbb-utóbb véget ér a kalandos utazás a világvégére készülő városban: a halállal és az értelmetlenséggel megbékülve mindenki valaki máshoz próbál menekülni, és ezzel akarva-akaratlanul felelősséget vállal. Talán ez az, ami Király Márk számára a felnövekedés metaforája. De valójában a regény egész társadalmára ráférne egy ilyen fordulat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.