Sarah Dunant: A Borgiák végzete
Ha könyv, hát soha ne ítéljünk csak a borító alapján: amennyiben az „olasz reneszánsz nagyregények koronázatlan királynője” (a fülszöveg jellemzi így), Sarah Dunant itt tárgyalt művét csak a külleme alapján kellene pontoznunk, nem biztos, hogy bekerült volna ebbe az összeállításba. Ám amint kinyitjuk, és belevágunk, mindjárt tudjuk, hogy a nem túl tetszetős külső nagyon is vonzó belsőt takar. A XV. század végén, a XVI. elején járunk, négy éve égették meg Firenzében Savonarolát. A pápai trónon VI. Sándor néven Rodrigo Borgia ül, aki fiával, Cesarével nagy terveket sző a családi birodalom kiépítéséről. Utóbbi bámulatos mesterkedései lenyűgözik Niccoló Machiavellit – ám hiába a kétségtelen stratégiai érzék és a mérhetetlen ambíció, a Borgiák bukása elkerülhetetlen. Dunant mindvégig izgalmasan tálalja a történetet, az olvasó hamar a kor miliőjébe helyezkedik, testközelből szemlélve a kis itáliai fejedelemségek udvarainak világát, és megértve a Borgiák történetének sorsfordító szakaszát. A szerző nemcsak az atmoszférateremtés mestere – de legalábbis biztos kezű iparosa –, hanem a jellemrajzoké is. Különösen sikerült a hol érzelgős, hol pedig fiával vetekedő módon kegyetlen pápa karaktere, no meg a fiúé, Cesaréé, aki iránt olyan szimpátia ébred az olvasóban, amilyennel a Csillagok háborúja-sorozat nézője Darth Vader nagyúrt illeti. Amaz színtiszta mese, emez történelmi – és annak elsőrangú.
Athenaeum Kiadó, 3999 Ft
4,5 csillag
(Wekerle Szabolcs)
Paula Hawkins: A víz mélyén
Paula Hawkins Zimbabwéban született és nevelkedett, majd 1989-ben Londonba költözött, azóta is ott él. Tizenöt éven át volt újságíró, többek között a The Timesnál, majd szabadúszóként folytatta. Amikor elkezdte írni A lány a vonatont, hatalmas anyagi zűrben volt. Hat hónapon át dolgozott a regényen, mindent egy lapra tett fel. Mára már negyven nyelven jelent meg a kötet, vezetett szinte minden eladási listát, tehát azt mondhatjuk, megérte. Május óta második könyvét is az eladási listák élmezőnyében találjuk. Nem véletlenül, A víz mélyén ugyanis a sikerthrillerhez hasonló izgalmakat ígér. Az írónő ezúttal is naplószerűen, szereplőin keresztül meséli el az eseményeket, most viszont jóval több beszélő szólal meg, több szemszög kínálkozik. A víz mélyén Nel Abbott halálával indul, aki a gyanú szerint egy szikláról ugrott le. Ahogy azonban húga, Julia – akinek a tragikus nap előtt több üzenetet is hagyott – nyomozni kezd, egyre kuszábbá és rejtélyesebbé válik az eset. Juliának saját és testvére múltjával is szembe kell néznie, és egyre többet tud meg arról a folyószakaszról is, ahol Nel az életét vesztette, és amely állítólag boszorkányok vesztőhelyéül szolgált régen. De mi történt valójában? Hawkins izgalmas, jól vezetett, soha le nem ülő fejezetekben ad válaszokat a kérdéseinkre. Pszichológiai csavarok és elejtett félmondatok segítik az olvasót, hogy kitalálja, mi lehet a megoldás. Írói trükkjeivel, amelyekről a végén kiderül aztán, hogy csak félig voltak igazak, újból és újból meg tud lepni.