– Mindig is úgy gondoltam, minden könyvemnek olyannak kell lennie, mint egy erőszakos támadás – mondta Stephen King egy interjúban. – Mintha téglával dobnám be az ablakot, egyenesen az olvasó arcába, vagy mintha az ebédlőasztal fölött átnyúlva kapnám el a grabancát, és alaposan megráznám. A könyvnek fel kell bosszantania, össze kell zavarnia az embert.
És az író pontosan tudja, hogyan érje el a kívánt hatást, 400 millió eladott példány igazolja a módszerét. – Mindannyian félünk a káosztól, az ismeretlentől, a változástól, engem ezek a dolgok érdekelnek. Sokan írnak a mindennapi életről, de én jobb szeretem, amikor az átlagos hétköznapok rendje felbomlik. Az írásaim olyanok, mint egy hasadás a tükrön – fogalmazta meg ars poeticáját. A horror királyának nevezett King csütörtökön tölti be hetvenedik életévét, és a jeles esemény tiszteletére idén mintha minden körülötte forogna. Két kultikus műve, A Setét Torony és az Az is – felemás eredménnyel ugyan, de – a mozivásznon született újjá, másik három munkájából pedig tévésorozat készült 2017-ben, mindeközben a fiával közösen írt könyve is napvilágot látott, és hamarosan kezünkbe vehetjük a The Outsider (A kívülálló) című legújabb művét.
Bár az irodalmárok merevgörcsbe rándulnak a módszer hallatán, a nagyközönség mégsem tágít tőle, hogy egy könyvet az író életrajza alapján próbáljon megfejteni, egyszerre diagnosztizálva a szöveg és a szerző betegségeit. Stephen King pedig remek páciensnek bizonyul, hiszen a legtöbbször ő maga vezeti vissza történeteit valós eseményekre. Így nem elég, hogy a regényben beleborzongunk, amikor megjelenik Cujo, a veszett bernáthegyi, de elképzelhetjük az eldugott autószerelő-műhely óriás termetű kutyáját a valóságban is, ahogy épp a védtelen íróra támad, bár a gazdája szerint, King előtt még soha senkit nem bántott. Talán a százkilós jószág is megérezte, az író közelében megbomlik a hétköznapok rendje, a káosz átszivárog a valóságba. És talán azt is tudta, ebből a felismeréséből egyszer még regény lesz.