Az első regény a világon, amit az Európai Unióról írtak

Robert Menasse Német Könyvdíjat nyert könyvében az uniós bürokrácia krónikáját tárja elénk.

R. Kiss Kornélia
2017. 11. 09. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Robert Menasse regénye, A főváros (Die Hauptstadt) kapta októberben a német nyelvterület legnagyobb irodalmi elismerését, a Német Könyvdíjat. A Magyarországon is ismert szerző az egyik legelismertebb osztrák író és esszéista. A főváros című kötete pedig az első olyan regény a világon, ami az Európai Unióról szól, helyszínei Brüsszel hivatalai, éttermei és szállodái. A főhősök mindennapjai nagyrészt a bürokráciával való küszködéssel telnek. A különböző kulturális háttér miatti nehézségek, az óriási, átláthatatlan gépezet ábrázolása valószínűleg hiteles, ahogy a brüsszeli hivatali élettel járó magány és otthontalanság megjelenítése is.

A legtöbben saját hasznukat keresik a gépezetben, sem az egyének, sem a nemzetek nem tudnak közös érdekekben gondolkodni, hiányzik ugyanis a morális összetartó erő. Ennek a látszatát próbálja megteremteni a regénybeli Európai Bizottság, amikor saját fennállásának kerek évfordulóján úgy dönt, megpróbálja kipofozni egy kicsit a testület renoméját, és rendez egy nagyszabású jubileumi programot. Akárcsak a bizottság fiktív elnökének kedvenc könyvében, Robert Musil monumentális regényében, A tulajdonságok nélküli emberben, amelyben az osztrák császár uralkodásának hetvenedik évfordulója megünnepléséhez keresnek egy odaillő eszmét.

Kissé vészjósló párhuzamként többször is előkerül a regény a regényben. Musil könyve az első világháború kitörése előtti évben játszódik, vagyis akkor, amikor már nem sok van hátra addig, amikor egy korszaknak végképp leáldozik. Hosszas gondolkodás után a többnyire jelentéktelennek tartott Oktatási és Kulturális Főigazgatóság egy ambiciózus hivatalnoka kitalálja, hogy Auschwitz túlélőit kellene felléptetni az ünnepségen. Az Európai Unió közös alapja e szerint az a gondolat lenne, hogy ne történhessen meg többet olyan emberiesség elleni bűn, mint amilyen a zsidók kiirtása volt. El is kezdenek őrölni a bürokrácia malmai, de hamar nyilvánvalóvá válik, hogy az eszme „elcsúszik” a különböző országok eltérő véleményén és érdekein. Amíg a hivatalnokok a rendszer morális igazolásán fáradoznak – de elsősorban a saját karrierjüket igyekeznek egyengetni –, addig magában a rendszer működésében nemigen lehet felfedezni ezt az erkölcsi alapot. A karrierizmus, a szolidaritás hiánya nem minden; a regény másik szála egy krimibe illő nyomozás, ahol a titkosszolgálatok próbálják eltussolni az esetet.

Ha van tétje a történetnek, az nyilván az Európai Unió megújulása lenne. A regény címe, A főváros új értelmet nyer, amikor Alois Erhart professzor egy tanácskozáson azt javasolja, legyen az uniónak egy hivatalos fővárosa, mégpedig Auschwitz. A professzor egész életében azt tanulta, hogy ez a „soha többé” volt az alapja Európa háború utáni megújulásának. A különös javaslattal is erre hívja fel a figyelmet, de közben felteszi magának a kérdést, hogy a következő generáció számára vajon mennyire élő ez az üzenet. Ha meghalnak az utolsó tanúk, akkor már csak a történelem egy távoli eseménye lesz számukra a holokauszt, a „soha többé” pedig szólam csupán. Ez a regény főhősein is látszik, számukra az évforduló inkább előrelépési lehetőség, mint valódi ügy.

Menasse – amellett, hogy a regényben is kritizálja az uniót – a nemzetek feletti Európa híve, nem a nemzetállamok erősödésében, hanem a nacionalizmus visszaszorításában látja Európa jövőjét, ez a véleményét a regényből is kiérezni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.