Tavaly a debreceni Déri Múzeum gondozásában jelent meg Tar Sándor Tájékoztató című kötete, amelynek fővárosi bemutatóját szerda este tartották a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A könyv a hajdúsámsoni illetőségű író azonos című, az NDK-ban az 1960–70-es években dolgozó magyar munkások mindennapjait feldolgozó szociográfiáját tartalmazza az eddigieknél jóval tágabb kontextusba helyezve (az írás díjat nyert a Mozgó Világ 1976-os pályázatán, illetve már megjelent A lehetőség címen a Mért jó a póknak? novelláskötetben). Lakner Lajos szerkesztő ugyanis az eredeti terv, vagyis a tényleges szöveg közlésén túl végül kibővítette három komoly tanulmánnyal, egyéb kordokumentumokkal, néhány fotóval, illetve Tar naplójával is. Ráadásul az igazán impozáns kiállítású kötet igyekszik az adott időszak hangulatát is visszaadni formátumával: a gépelt jelentések, levelek szkennelt változatban szerepelnek benne.
Az éveken át elismert, majd élete eltitkolt, sötét részleteinek (ügynökmúlt) felszínre jutása után súlyosan meghurcolt és parkolópályára tett, 2005-ben elhunyt Tar Sándor munkássága az utóbbi években ismét kezd visszaszivárogni a köztudatba, hiszen filmek (Délibáb), színházi darabok (Bihari, A te országod) készülnek írásaiból és életéből, ugyanakkor a kilátástalanságban élők helyzetével foglalkozó regények (Borbély Szilárdtól a Nincstelenek vagy Kiss Tibor Noétól az Aludnod kellene) miatt szintén előtérbe helyezték a Lassú teher, A mi utcánk vagy a Nóra jön szövegeit.
A könyvbemutató résztvevői, Valastyán Tamás (moderátor), Lakner Lajos (szerkesztő), Bartha Eszter, Deczki Sarolta, Kálai Sándor (a kötet tanulmányainak szerzői) és Vízvárdi András (grafikus) egyetértettek abban, hogy Tar Sándor legtöbb írása a jelenben is kiemelkedő munka, s ennek csírái már ebben a korai szociográfiájában is megmutatkoznak. Azzal kapcsolatban ugyanakkor némi véleménykülönbség bontakozott ki, hogy Tar jól érezte-e magát az író szerepében. Lakner Lajos szerint a Szürke galamb szerzője nagyon is tisztában volt ezzel a szereppel – mikor a hagyatékát felmérte, meglepődve vette észre, hogy Tar, valószínűleg írókollégái előtt szégyellve, a szekrényben tartotta a számára kedves ponyvairodalmat –, Deczki Sarolta viszont úgy érzi, Tar Sándort nagyon frusztrálta az írószerep, zavarta, hogy nem tudott betagozódni az írótársadalomba, az értelmiségiek nem értették meg: annak ellenére, hogy roppant olvasottnak és műveltnek számított, inkább egyszerű melósként tekintettek rá. Kálai Sándor ezt annyival árnyalta, hogy kiemelte, egykori munkahelyén vagy az általa látogatott kocsmák törzsközönsége szemében viszont ő volt Az Író, ami szintén némi meghasonulást eredményezhetett nála.