Úgy tűnik, a filozófusok helyét a likőrgyárosok vették át Németországban. Erre a megállapításra jutott legalábbis 1932-es cikkében Makszim Gorkij, a Stahlhelm („Acélsisak”) nevű szervezet elnökét tollhegyére tűzve. Utóbbi a „német katonai szellem feltámadását” ünnepelte, ujjongva, hogy „a katonai tettek újból méltánylásra találnak Németországban”. Az orosz író cinikusabb választ nem is adhatott volna. Mint megjegyzi, egy életrajzban azt olvasta, hogy Németország a filozófusok országa, és míg a franciáknál az ügyvédek, ott a filozófusok szelleme irányítja a nemzetet. „De mit látunk most? Németországban a likőrgyárosok kezdenek politikát csinálni” – ironizált a szerző.
Gorkij cikkében benne volt rengeteg minden, ami személyiségét meghatározta. A szellemes riposztot lánglelkű kifejtés követte: márpedig a likőrgyárost nem hajlandó filozófusnak elismerni, a mészárlásokban pedig semmi dicsérnivalót nem lát. A pacifista kiállás pedig persze hozta magával a „burzsoázia”, a „tőkések”, a „kapitalizmus”, „a szűkagyú Észak-Amerika” ostorozását, valamint a roppant szórakoztató zárómondatot: „a Szovjetunió határain kívül eszeveszettek uralkodnak a világon!”
A szocialista realizmus előfutárától, Lenin korábbi jó barátjától persze nem meglepő ez a fajta értékelés. A kommunista forradalom híveként határozott világnézete volt, ami ugyanakkor nem jelentette, hogy bármit elnézett volna, vagy hogy ne látta volna meg a visszásságokat. Leninnel többször összetűzésbe került, több tudós agyonlövetése után pedig az orosz nép szellemi értékeinek pusztításával vádolta – hogy aztán emigrációba is kényszerüljön. Többször visszatért, figyelte az országban zajló folyamatokat, és tájékoztatta Sztálint is az általa tapasztalt nyomorról. Persze hiába. Végül 1931-ben érkezett haza végleg, utána pedig az írókongresszus vezetőjévé tették. Hosszú ideje nem maradt, 1936-ban halt meg tüdőbajban.
A ma 150 éve, 1868. március 28-án született Gorkij írói pályája a XX. század elején indult be, és írásaival hamar a nemzetközi figyelem középpontjába került. Persze, ahogy Scheibner Tamás is mondja lapunknak: megítélése a XX. század folyamán végig ellentmondásos volt. – Már első emigrációja idején ismertté vált Európában, különösen baloldali körökben az orosz provinciális szegénységet ábrázoló kisprózai művei vagy később önéletrajza révén, és ezek hatást is gyakoroltak, nálunk például Nagy Lajosra – teszi hozzá az ELTE BTK oktatója. Igaz, az 1907-es Az anyáról már lesújtó kritikát jelentetett meg a Nyugatban az író, aki korábban dicsérte Gorkij műveit.