A szerkesztő a könyv bemutatóján feltette a kérdést: ugyan ki az a magyar szakot végzett, aki nem ezer, de száz verset tud kívülről? Ez persze kevésbé a magyar szakosokról mond el valamit, inkább arról a módról, ahogyan régen és ma jutunk el a műveltséghez. „Pál Istvánnal 1992 júniusában, népzenei gyűjtőutam során ismerkedtem meg akkori lakóhelyén, a Nógrád megyéhez tartozó Tereskén” – kezdi a könyv bevezetésében a népzenekutató Agócs Gergely, aki akkor egy dudálni tudó embert keresett. Nem is akárkire bukkant, hanem az utolsó hagyományőrző dudásra.
A könyv a bevezető tanulmány után 18 lejegyzett mesét tartalmaz. Fontos kiegészítője egy CD és egy DVD is, amelyek részben ugyanezeket, részben más meséket tartalmaznak. Az összeállításnál kiemelt szempont volt, hogy különböző alkalmakkor rögzítették az elhangzottakat, így meg lehet figyelni, hogy a mesélés módja attól függ, hogy csupán a gyűjtőnek mondja-e el, vagy közönségnek adja elő, amit az összetartozás-tudat határozott meg, ilyenkor jellemzően ki-kiszólt a meséből.
A mese szó hallatán ma hajlamosak vagyunk gyerekmesékre gondolni, holott az eredetileg inkább felnőtteknek szóló műfaj volt, amely magán hordozza a mítoszok, mondák jegyeit. Egyik funkciója munka során a monotonitás elűzése volt. E gyűjteményben van ugyan gyerekeknek is emészthető, de vannak rágósabb falatok is, sőt „zsíros”, amilyen jelzővel a mesélő illette az erotikus tematikájút. Az utóbbiból egy került a csokorba s emiatt a DVD-re a 18-as karika, pedig több benne a humor, mint az erotika. Sokkal indokoltabb lehetne más történetek okán korhatárt húzni, ugyanis többükben az ördögök olyasmiket művelnek az emberrel, hogy azokból exportcikk gyanánt – mondom félkomolyan – a horrorimádó japánoknál akkora közérdeklődés-cunamit kelthetnénk, amelynek hullámai a magyar GDP-t is megdobnák.
Népdal, népmese, dudálás. Mit tudott még? Ahogy Agócs Gergely 1997-es – Pista bácsi műveltségét taglaló – szakdolgozatában is írja, a szövegfolklór több műfajából is sok részletet rögzítettek tőle, mint például monda, apokrif imádság, ráolvasás, gyermekjátékok, állathangutánzók, s említett népszokás- és népigyógyítás-adatokat, igaz történeteket, álomfejtő magyarázatokat, pranosztikákat, szólásokat, találós kérdéseket és közmondásokat is. Dokumentált a furulyázása, flótázása, dalai, hangszerkészítő gyakorlata, tánca, a pásztorélet több eszközének készítése, azok kifinomult használata.