Van Móricz Zsigmondnak egy mészkő szobra Debrecenben. Ül, kezében papír és ceruza, jegyzetel. A rokon lélek és barát Medgyessy Ferenc alkotása. Nem tökéletes mű, de nagyjából hűnek mondanánk, ha azt kérdezné valaki, mennyire követi az író vonásait. „Vastag vagyok, nagy fejem van, egy nagy hasú debreceni cívis, akiről virít az egészség.” A kortársak szerint el van szúrva. Veres Péter idegenszerűnek találta a „túlzott tokásítást”, és karikatúrának az egészet. Én is le vagyok előtte fotózva babakocsiban, a szüleimmel. Télire dobozolni szokták, meg ne repessze az alföldi fagy. Mesélik, egyszer falusi nénike kopogtatott be a bódéba. Látta, ülnek bent. „Bocsánat, foglalt” – mondta zavartan, miután azon nyomban kifordult, visszahajtva a vízhatlan ponyvát. E posztumusz szobrot életnagyságban kivitelezték a megbízott kőfaragók, és ezzel a téves méretezéssel épp attól fosztották meg, ami igazi hatását adta volna: a monumentalitástól. (Megmaradt a szobrász terrakottavázlata, amelyet magyar Buddhának becéznek a muzeológusok: tartásával és remek arányaival egészen más Móricz-figurát ígért.)
Akartam-e ezt a Móriczot ismerni? Nem inkább csak az Erdély-trilógia ideáltipikusnak látszó, életét magabiztosan uraló, mokány és szívós szerzőjét? Nagyon is. Van miért elviselnünk. Íme ő, aki pornográf képeket tárol a fiókjában, és a munka feszültségét olykor önkielégítéssel csillapítja. Ez még hagyján: mindezt le is jegyzi, látszólag a fióknak, s nem az örökkévalóságnak. Hanem kinek? Agapé magadnak?
Ezerkilencszázharminc életének egyik legsikeresebb éve. Éppen a Rokonokat dolgozza át a sajtóközlés után. Színdarabként, ő is tudja, kivágná a biztosítékot. Aztán mégis bemutatják. Nemsokára Az asszony beleszól van terítéken, majd a lenyűgöző Erdély zárórésze, A nap árnyéka. Elégedetlen. Olvasói „már éppen eléggé telítve vannak a móriczi nép- és földisme tudományával”. Realista írásmódját, szemléletét idejétmúltnak látja a fiatalokat szemlélve, akik számára „nincs programja”.
Nagy lakás a Fővám téren, leányfalui nyaraló, hévízi (munka)nyaralások. Amikor beleszeret a Balatonba, úgy vásárol földet, mint manapság egy vállalkozó. Nagy életet visz („mulatságos, hogy az emberre rárétegződik ez a tömött élet”). A legszelídebb és a legjámborabb embernek vallja magát. Dühe ötvenen túl szinte kiveszett, immár mindenki szempontjait megérti. Önző, de semmiképp sem szörnyeteg; racionális alapokon nyugvó lélek. Hozzászokott, mint a magyar paraszt, hogy mindig „elemi csapások jönnek, amivel nem bír szembeszállni. Levonja a konzekvenciákat. De saját körén belül függetlennek érzi magát, úrnak.” Amikor motorbalesetben meghal az öccse, az esemény ugyanúgy zúdul át rajta, akár egy napihír. Feketén és röviden. Később „halál-láza” lesz nemzedéke halottaival, Krúdyval, Pakotscsal együtt látva őt.