A színfalak előtt

Gabnai Katalin új könyve a boltokban

Toroczkay András
2012. 05. 03. 11:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Helikon Kiadó újdonsága, Gabnai Katalin Színházas könyve igazi csemege a színházat érteni vágyóknak. Annak, aki a témával foglalkozik ma Magyarországon, nem kell bemutatni a szerzőt, és valószínűleg kevés olyan magyar nyelv és irodalmat oktató pedagógus van az országban, akinek a polcáról hiányozna előző, Drámajátékok – Bevezetés a drámapedagógiába című munkája.

Gabnai életét kitölti a színház. Színikritikákat ír, színházzal kapcsolatos műsorokat vezet, egyetemi katedráról oktatja a színház titkait, tévé- és rádiójátékokat ír, és olyan szakkönyveket jegyez, amelyek ma már színházi berkekben megkerülhetetlenek.

A nemrég megjelent Színházas könyv érthetően, olvasmányosan tesz világossá olyan fogalmakat, amiket minduntalan hallunk, sőt használunk, mikor művekről beszélgetünk, gondolkozunk róluk. Legyen szó a legutóbbi hollywoodi szuperprodukcióról, amit a mozi után elemzünk, vagy könyvről, ami felbukkan a társalgásban. Mi az, hogy cselekmény? Mi az, hogy jelenet? Mi a dikció? Tudjuk-e, mit jelent pontosan a tiráda? Mi az a fluxus? A tanítási óra hogy jön a képbe? Mi köze van a színpad illúziójának a valósághoz? Mi az értelme az ismétlődésnek? Miért nem szabad megállni a küszöbön? Miért fontos a jelenlétünk a színházban, s miért nem elég videóról megnézni egy előadást? Mi akarnak tőlük a performerek? És mi a különbség a bohóc és az artista elesése közt?

A szerző nem egyszerűen a fogalmak definícióját közli velünk. Igazi mesélőként saját, mindennapi példáival, vagy épp gondosan kiválasztott versekkel, idézetekkel (Hérakleitosztól Milnén át Pilinszkyig) illusztrálja mondanivalóját. Megérteti velünk. Gabnai kerül minden felesleges idegen szót, a könyv olvasása nem igényel különösebb erőfeszítést. Az antikvitástól kezdve a középkoron keresztül a reneszánszon észrevétlenül át is veszi velünk a színháztörténetet, de elsősorban abból a szempontból: mi az a színházi pillanat, hogy jön létre, miért érdekes ez az egész.

Tökéletes ajándék ez a könyv tehát egy olyan kamasznak például, aki épp most ismerkedne meg a zsöllyék és világot jelentő deszkáknak, a szertartások feszültségének, a lassú bámészkodásnak misztériumával. Ugyanakkor szüleiknek is tud bőven újdonsággal szolgálni, akik nagy eséllyel a könyv végigolvasása után a színházak honlapjainak jegyfoglalás menüjénél találják majd maguk. Az is megkockáztatató, hogy sok kritikus is hasznát veheti/venné/veszi, aki színházzal, filmmel foglalkozik.

Habár – mint Gabnai szerényen, finom humorral írja – a Színházas könyve „nem közölhet annyi adatot, hogy elszámolási vészhelyzetben segíteni tudjon”, olyan erős, világos szerkezetű vázat kapunk tőle, amelyre bátran építkezhetünk a későbbiekben. Amelyre ráakaszthatjuk további információink, gondolataink, kutatásaink eredményeit, és talán nem jövünk soha sem zavarba, mikor Thália valamiért színre lép az életünkben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.