Hazánkban két negatív tényező – a gazdasági válság és a háztartások súlyos eladósodottsága – együttes hatása mutatott rá: szükség van a pénzügyi fogyasztóvédelem fejlesztésére, újragondolására. A korábban mérvadó szemlélet szerint a bankok, biztosítók közötti verseny az önszabályozás és a fogyasztói igényeket magas szinten kiszolgáló üzletpolitikák kialakulásához vezet, ezért a jogalkotónak nem feladata, hogy szigorú szabályok közé szorítsa a piacot. Ez a képlet tankönyvi példaként talán megállja a helyét, de a valóság ennél árnyaltabb képet mutat, hiszen nehezen várható el a fogyasztóktól, hogy a bonyolult szerződéseket a bankkal egyenrangú félként értelmezzék, hogy órákon át díjtáblázatokat, üzletszabályzatokat, törvényeket bogarásszanak. Olyan szabályokra, olyan intézményekre van szükség, amelyek garantálják a megfelelő információk áramlását és biztosítják a kellő védelmet a fogyasztó számára szerződéskötéskor, és vita esetén is. E felismerések talaján 2010-től jelentős fejlődés ment végbe a pénzügyi fogyasztóvédelem területén, miközben nagyszabású állami intézkedések keretében megkezdődött a devizahitelesek megsegítése.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a pénzügyi intézményrendszer független szabályozójaként nem csak a jogalkotási folyamathoz nyújtott szakmai segítséggel, vagy a pénzügyi szektor működésének szigorú ellenőrzésével járult hozzá a problémák kezeléséhez: 2011-ben felállították a fogyasztói jogviták gyors, hatékony és ingyenes peren kívüli megoldását lehetővé tevő Pénzügyi Békéltető Testületet, továbbá pályázat útján létrehozták a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózatot, amely első ízben tette lehetővé a vidékiek számára, hogy pénzügyi kérdéseikkel, problémáikkal lakóhelyükhöz közel vegyenek igénybe szakértő, pártatlan, ingyenes tanácsadó szolgáltatást. Az első év tapasztalatait felhasználva, 2012-től már az ország 11 megyeszékhelyén működik az Irodahálózat, amely szervezetileg nem része a Felügyeletnek, de a működés anyagi forrását a PSZÁF bírságbevételei képezik, a tanácsadás szakmai színvonalát pedig folyamatosan ellenőrzik.
Az irodahálózat létrehozásával a vidéki fogyasztók számára könnyebb, egyszerűbb lett a pénzügyi termékekkel, vitarendezéssel kapcsolatos információk megszerzése. Nem csak azok jöhetnek, akiknek konkrét panaszuk van, a pénzügyi termékek megismeréséhez, s így a későbbi problémák elkerüléséhez is hozzá tudunk járulni. Valamennyi tanácsadónk közgazdász, vagy jogi végzettséggel és több éves tapasztalattal rendelkezik ezen a területen.
Az elmúlt két évben bő tizenháromezer ügyfél fordult hozzánk, szinte valamennyi jellemző problémával találkoztunk már. Igen sok megkeresés érkezik deviza alapú hitelekkel kapcsolatban (pl. fizetési nehézséggel küzdő adósoktól, vagy a szerződésmódosítások vonatkozásában). A különböző állami segítségek – árfolyamgát, kamattámogatási rendszer, Nemzeti Eszközkezelő – iránt is sokan érdeklődnek.
A biztosítási szolgáltatások területét érintően (például otthonbiztosítások, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, életbiztosítással kombinált befektetések) is sokan fordulnak hozzánk.
Egyre többen vannak, akik nem panasszal, hanem egy bizonyos pénzügyi termékre vonatkozó kérdéssel fordulnak hozzánk. Mi nem ajánlunk bankokat, vagy termékeket, de az igényeket felmérve, pártatlanul tudunk tájékoztatást adni például egy befektetés vagy folyószámlahitel valamennyi előnyéről és hátrányáról is.
Az Irodahálózat szakmai gárdája rendszeresen továbbképzéseken vesz részt, az irodák közötti folyamatos kapcsolatnak köszönhetően a bonyolultabb ügyek megoldásában akár több szakember is közre tud működni. Meggyőződésünk, hogy ügyfeleink számára egyedülálló, valódi értéket hordozó szolgáltatást nyújtunk. Célunk, hogy e blog adta keretek között is minél többek számára tegyük elérhetővé azokat az információkat, amelyek segítséget jelentenek a mindennapi pénzügyek intézéséhez, vagy a kialakult viták rendezéséhez.
A Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózatról szóló, PSZÁF által készített kisfilm: