Farsang: a szalmásmedve és társai

A hétvégén kezdődik a Lendva-vidéken az egyházi naptár farsangnak nevezett időszaka.

Bence Lajos
2014. 03. 02. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A feljegyzésekből tudjuk: a farsang nem tartozik az új keletű szokások közé, sőt túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a pogány hitvilág átöröklődésének a tipikus esetéről van szó. A korabéli krónikás feljegyzése szerint a „XVI–XVII. században falu, város és királyi udvar egyaránt álarcot öltött farsangkor”. Nagy farsangolás folyt a mohácsi vészig a magyar királyi udvarban is. II. Lajos – aki húshagyókedden maga is álarcot öltött – udvarában az álarcos menetben elefánt is szerepelt. A szokás a magyar vidékeken a középkorban alakult ki német hatásra (a német „vaschang” szó őrződött meg a magyar farsang kifejezésben).

Az Alsólendvai Híradó 19–20. századfordulós számaiban a szokottnál is több cikk foglalkozik a farsangi mulatozásokkal, az egyikben a farsangi „majmolást”, a fékevesztett italozást és mulatozást ítéli el a szerző. Egy másikban a maszkok szimplasága, a készítők (öltöztetők) fantázia- és ötletszegény volta felett sajnálkozik a tárcaíró.

Persze nem minden esetben volt ez így, hiszen a farsang legvégén, húshagyókedden még a 20. század közepén is elevenen élt a farsangi alakoskodó-beöltöző szokás. S nemcsak a gyermekek és ifjak körében, hanem szinte az egész falu beöltözött, gyakran az egész család járta a falu házait, mindenütt táncoltak egyet, de szólni nem volt szabad. Ilyenkor természetesen a vendégül látás sem maradt el. A kicsik pénzt, cukorkát vagy fánkot kaptak, a felnőtteket borral kínálták. Mivel azonban az álarc sok esetben akadályozta őket a borivásban, hogy ne kelljen felfedniük magukat, nádcsövön szürcsölték ki a pohárból a nedűt.

A nőknek is „maskurázni” kellett, olvassuk egy gyűjtésben, hogy kövérek legyenek a disznók.


A legspecifikusabb muravidéki jelmezt, a szalmásmaskarát sok helyen, így Lakosban is szalmásmedvének, pontosabban „szómásmedvének” hívták. A falu fiataljai jelmezbe öltöztek, egy jól megtermett legényt pedig szalmakötelekbe csavartak. A 20. században a fejére gázálarc(!), sapka, vagy éppen átlátszó nejlonharisnya került. A derekára kolompot kötöttek, a kezére, illetve derekára láncot szereltek, így vezették. Ők ügyeltek arra is, nehogy valaki meggyújtsa – ez komoly veszélyt jelentett.


A lányok persze nagyon féltek tőle, hiszen szúrós ölelése nem volt kellemes, amit a pártában maradt lányok érdemeltek ki leginkább. A „szómásmedve” népes társaságához tartozott a fakutya is, mely ugyancsak a rendfenntartást erősítette. A szalmásmedve a busók (vagy szlovén területen a kurentek) rokon, de kevésbé díszes figurája, hiszen ott báránybőrből készült a ruha, az álarc pedig fából, és jóval kidolgozottabb, díszesebb, félelmetesebb. Tehát ez sem csak a felismerhetőség elkerülését szolgálta, hanem a figurához köthető félelmetes-ördögi vonatkozást, a termékenység és a gyönyör megtestesülését.


Némileg másképpen festett tehát a szokásrend a délszláv népeknél, így a szerbeknél, a sokácoknál és természetesen a szlovénoknál is. A Mohács környéki sokácok busója jószerével megegyezik a ptuji (pettaui) kurenttel. A szakíró megjegyzi, hogy busóálarcot eredetileg csak felnőtt sokác férfiaknak volt szabad felölteniük. A legények másfajta álarcot viseltek.


A farsangi mulatozás utórezgésének kell tartanunk a „csonkacsütörtököt”, melyet Dobronakon még a hatvanas években is zajos ünneplés övezett, az egyház tiltakozása azonban véglegesen kitörölte a farsangi szokások köréből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.