A lendvai Pupilla Bábszínház

Sinko Sabina a lendvai középiskolában néhány lelkes diákkal megalapította a Pupilla Bábszínházat, s már az első előadással több mint hússzor léptek fel.

Király M. Jutka
2014. 04. 20. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pupilla ma Északkelet-Szlovénia legismertebb és egyedüli komolyabb, folyamatosan színvonalas produkciókat létrehozó bábszínháza. A fiatal alkotói csapat az előadások mellett a kezdetektől a bábjáték megszerettetésén is dolgozik. Tudatosítani akarták, hogy a bábjáték nem kizárólag gyermekműfaj – gondolatisága, mondanivalója a felnőttekhez is szól, gazdag művészi kifejezőeszközei pedig páratlan lehetőséget nyújtanak arra, hogy elmondják, rámutassanak az élet egyszerű, de nagy igazságaira.

Sabinát, a Pupilla mozgató erejét a bábok szerelmesének is mondhatjuk. A bábszínházhoz és a festészethez – kéz a kézben – szakmailag is a bábok kötelezték el, hiszen néhány éve a Maribori Egyetem Pedagógia Karán és a Ljubljanai Egyetem Pedagógia Karán bábművészetet ad elő. Több bábelőadás vizuális megjelenítésének tervezője a maribori és a szombathelyi bábszínházban is.

A Pupilla második előadása Marék Veronika Képek és fényképek című bábjátéka volt, szintén sikeres szereplésekkel, az első igazi nagy sikert viszont a Karó Dani című előadás hozta meg 1996-ban. Ion Creanga nagy román mesemondó történetét a jóhiszemű Daniról Lábadi Megyes Éva, temesvári bábművész feldolgozásában és rendezésében vitték színre. A Danival kezdődött el a Pupilla gyümölcsöző együttműködése a vendégrendezőkkel és vendégdramaturgokkal is, akik a magyar és a szlovén térségből egyaránt szívesen vettek részt a közös munkában.

Karó Dani és az ördögök története számos fesztivál vendége volt Szlovéniában, Magyarországon és Horvátországban, a nyírbátori Szárnyas Sárkány Nemzetközi Utcaszínházi Fesztiválon pedig a Dani óta rendszeres vendég a Pupilla.

A budapesti Nagy Ilona rendezésében létrejött Hét pötty című, közönséget is aktivizáló játék meghívást kapott a szlovéniai bábművészek biennális találkozójára, ami az első komoly szakma elismerést jelentette. A szakma a találkozóra beválogatta a Pupilla következő előadását is, Az utolsó repülés vagy a bárányfelhők hercege című játékot, Rumi László rendezésében. Az árnybábokat és fényjátékot alkalmazó Antoine de Saint Exupéry-feldolgozás az egyik legkomolyabb Pupilla-darabnak számít, mellyel 2010-ben szerepeltek a nemzetközi bábfesztiválon Pécsett és az ausztriai Welsben rendezett nemzetközi bábszínház-találkozón is.

A lendvai bábszínház előadásait szlovén és magyar nyelven egyaránt készíti, ami a kreativitásban és egyéb lehetőségekben sok előnyt rejt. Előadásait a hagyományos és az új bábművészeti technikák kutatása, a különböző anyagok alkalmazása, eredeti díszlettervek és élő zene jellemzi – olvashatjuk a szakmai elemzésekben. A közönség és mi, akik ismerjük a csoportot, a szakmai meghatározáshoz, mely természetesen kerüli az érzelmi kötődést, azt tennénk hozzá, hogy a Pupillát a bábok és az alkotás iránti őszinte szeretet is jellemzi. Másképp nem működnének már több mint húsz éve, szinte minden évben, két évben új előadással.

A Pupilla ma is lelkesedéssel alkot – Sabina és a színészek szabadidejükben csinálják –, kezdeményezésükre „kötött ki” Lendván a Bábkikötő nemzetközi bábfesztivál is.

És van egy rejtegetve dédelgetett, de nem megvalósíthatatlan kívánság is: az Avignoni Fesztivál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.