A XX. század költőóriásának születésnapjához kötött költészet napja bár nem számít igazi nagybetűs ünnepnek (ahogy egyik kultúrához kötött ünnepünk sem, például január 22.), mégis jó alkalom arra, különösen a Muravidéken, hogy a magyar költészet és irodalom helyi értékeit is számba vegyük, az irodalmi identitás új törekvéseiről, irányzatairól tudomást szerezzünk. S ennek kapcsán a fiatal tollforgatók örömteli jelentkezése, a rajban való „felröppenés” és a felkészültség az, amiről mindenképpen szólni érdemes.
Írásunk elején rövid kitérőt illik tenni a változó „mi-tudatról” is, illetve a korábban nem tapasztalt, pozitív versenyszellem kialakulásáról, egy új, muravidéki–zalai, magyar–magyar irodalmi párbeszéd kialakulásáról, melynek a korát jóval megelőző változata a 80-as elején indult az „összhang-próbával” és a mögötte meghúzódó „halvány mozgalommal”.
Aztán évtizedeknek kellett elmúlnia, amíg a két régió kulturális kapcsolatai szinte napi szintre emelkedhettek, azonban ez továbbra sem haladta meg a személyes, író és író közti kapcsolattartás szintjét. A muravidéki irodalmi próbálkozások darabjait pedig a hazai Muratáj-béli megjelenés mellett a távoli Budapesthez kötődő folyóiratok (Árgus, Kortárs, Hitel stb.) hozták le. A nagy változást ígérő, Pék Pál alapította zalai Pannon Tükör is gyakran élt a minőségi okokra való kirekesztő hivatkozással, szerkesztői politikával. Pedig a 90-es években ez már okafogyottá vált.
A 2000 utáni időszakot illetőleg a kiteljesedő életművek (Varga J., Bence L., Halász A.) és a posztumusz megjelentetés (Szomi P., Szúnyogh S.) mellett az irodalmi termés sokszínűvé válása, a próza- és regényirodalom, a tanulmány és esszé irányába történő elmozdulás figyelhető meg. A 90-es években induló fiatalok sorra jelentették meg újabb alkotásaikat, amelyek a versek és a kispróza mellett a tanulmány és a hosszabb lélegzetű próza térfelére billentették el a vers korábbi egyeduralkodásából származó szimplifikálódást. E törekvések markáns képviselője a korábban verssel, publicisztikával jelentkező és a valóságirodalom szinte mindegyik válfaját kipróbáló Göncz László, aki az évtized végére két esszé-, illetve történelmi regénnyel is gazdagította a muravidéki magyar prózairodalmat.