A Szlovéniában már gasztrofogalomként jelenlévő Muravidéki sonka márkanév „apja” a magyar gyökerekkel is rendelkező muravidéki vállalkozó Janko Kodila, aki idén a Szlovén Gazdasági Kamara legrangosabb elismerését is átvehette.
Janko Kodila 12 vette át apja a kilencvenes években alapított kis hentesüzletét a Muraszombat melletti Markisavcin (Márkusháza). Ma egy komoly vállalkozást vezet: a Muravidéki sonka márkanév alatt forgalmazott, hagyományos módon pácolt, hidegen füstölt és legalább fél évig érlelt házi sonka sikert hozott a piacon, népszerűek a „Muravidék illatai” (Disi po Prekmurju) márkanév alatt előállított egyéb élelmiszertermékek, a pástétomok, a tepertő, a Prekmurska gibanica (muravidéki béles – szintén az EU-ban elismert hagyományos különleges termék), az öko-tésztafélék és a kenyérre is.
– A cégben a Kodila család harmadik generációja dolgozik már, nagyapám kezdte, apám folytatta, s most már több mint tíz éve én vezetem a cégünket. Előtte több mint 15 évig többek közt kerti bútorok kereskedelmével foglalkoztam, jártam a világot. Sok tapasztalat és munka után felismertem, hogy az igazi érték nem másutt, hanem itthon van. Néhány pontban megváltoztattam cégünk filozófiáját, a stratégiai fejlesztési irányokat, a kínálatot. Egy azonban változatlan maradt: a munkához való viszonyulás, a hozzáállás, a minőség biztosítása, s ami nekem nagyon fontos, a hagyományos muravidéki ízek megőrzése a hazai nyersanyagok által. A Muravidék Szlovénia Toscanája lehet, de ezért nekünk, ittenieknek sokat kell tennünk. Mert a Muravidék olyan erős, amennyire a vállalkozói erősek – vallja Janko Kodila közgazdász.
A Kodila Kft. jövőbeli tervei szerint még erősebben a Muravidékre kíván alapozni, a hagyományos értékekre, esetükben az élelmiszerre, élelmiszer-feldolgozásra. Továbbra is kisebb, nem ipari léptékű termelést kívánnak folytatni, növelni szeretnék azonban a hazai termékek skáláját többek közt zöldségfélékkel.