Tényleg olvadó jégcsapok vagyunk

A Mura menti kisember gyötrelmes életét, az elmúlt század magyar kisebbségi létének testi-lelki bánatát és küzdelmét mutatják be a színpadon.

Bence Lajos
2015. 04. 05. 6:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kamaraszínházi hangulatban – a közönség a színpadon ül, egy szinten az alkalmi színpaddal – rövid, szegmentumos jelenetekkel (életképekkel), hang- és fényeffektusokkal, filmes jelenetekkel érzékeltetik a drámai sorsot.

Az Olvadó jégcsapok az első muravidéki magyar színházi darab. Göncz László történész (2008-től magyar nemzetiségi országgyűlési képviselő Ljubljanában) a Mura menti kisember – Kiss László – gyötrelmes életét, az elmúlt század magyar kisebbségi létének testi-lelki bánatát és küzdelmét mutatja meg. És ez az egyéni emberi sors, jó és rossz pillanataival, sötét és világos korszakaival, nem különíthető el, nem emelhető ki a muravidéki magyar közösségi, nemzeti sorsból.

A kisebbségi létezés helyes magatartásformái között kutatva a máig aktuális kérdésekre keresi a választ, rádöbbentve ilyen úton is: valóban jégcsapként olvad el közösségünk

Fontos momentum volt a 2008-as ősbemutatókor, hogy az éppen kibontakozása teljében lévő ifjúsági színjátszás is felfigyelt az itt megjelenő prózára, s azt – mondjuk ki őszintén – kellő érzékkel külső, vajdasági erők (Mess Atilla színművész, Puskás Zoltán rendező, Gyarmati Kata dramaturg) bevonásával színpadra is vitte.

Kiss László főhős regényes életéhez, a László és András főszereplők köré csoportosuló cselekvésmodellhez, a jobbára két szálon futó történethez az új rendezés (Mess Attila) megtalálta a Soós Mihály–Kovács Sándor párost, akik nagyszerűen kiegészítik egymást. Akkor is, ha csak a jóbaráti szeretet kapcsán, s akkor is, amikor véresen komoly vitatársként állnak a színpadon: ellentét feszül az abszolút kishaza-szülőföldpárti László és a „haza mindenek előtt” elvét követő és megbocsátani képtelen András között, aki nem mond le arról, hogy ha máshol nem, a térképen megtalálja azt. A darab zárójelenetében a sorscsapások és az újabb és újabb temetések miatt a föld alá kívánkozó Kiss László látszólag meghasonlik önmagával, belátva, hogy emberi jósága kevés a történelem viharaival és a sors csapásaival szemben. De a megbékélést így sem szabad feladni.

Az aktualitásából cseppet sem veszített egyfelvonásos főszereplői mellett Vörös Piroska és Stampah Misi, a régi Egy&Más „vándorszínházasok” ebben a darabban is a legjobb formájukat hozták, az új gyermekszereplő (Magyar Matejt felváltva) Galambos Milán volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.