Román író a román nacionalizmusról

Miként lettek a foglyai a románok annak az illúziónak, hogy ők jobbak, mint a Balkánon élő többi nép? – ezt a kérdést boncolgatta minap a lipcsei könyvvásáron Mircea Cartarescu 45 éves román író, akinek előadását rövidített formában tette közzé a Süddeutsche Zeitung című német napilap.

MTI
2002. 03. 28. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A soknemzetiségű és sokvallású Balkán színes mozaikja az író szerint két törésvonal mentén bomlott részeire. Az elsőt a vallás képezte; erre hivatkozva kezdődtek meg a török elleni felszabadító háborúk a XVII. században. A második törésvonal azonban sokkal jelentősebb volt: a XIX. századi nacionalizmus gyújtózsinórja ugyanis végül a balkáni lőporos hordó felrobbanásához vezetett.

„Ifjú koromban magam is bódultan faltam a román romantikus írók hősi eposzait, akik nem győzték dicsérni hőseink erényeit, a csatamezőn tanúsított bátorságukat, sugárzó felsőbbrendűségüket” – írja Cartarescu, sorsdöntőnek nevezve az utóbbi tulajdonság kialakulásában egyes erdélyi (román) értelmiségiek áttérését az ortodoxról a görög-katolikus hitre az ezerhétszázas évek táján.

A konvertálás révén ezek a személyek eljuthattak Itáliába, ahol tanulmányaik során a latin szellemiség olyannyira a bűvkörébe vonta őket, hogy kialakult bennük az a tudat, amely szerint a románok nem egyebek modern kori rómaiaknál. Ezáltal pedig nyilvánvalóan felsőbbrendűek minden szomszéd néphez képest, amelyek később telepedtek le a térségben. Idővel újabb nemzeti primátusok járultak a képhez: a románok a térség első, kereszténynek született népe, míg a többiek csak utólag vették föl a keresztény hitet.

Rómainak és kereszténynek születni – ez már önmagában is magával ragadó önkép egy kis népről, ám nyilvánvalóan ez sem volt elég. Például Nicolae Iorga történész-politikusnak, aki azt igyekezett bebizonyítani, hogy a románok nemcsak a rómaiaknak, de a bizánci birodalomnak is a leszármazottai. Példaként hozta fel Havasalföld és Moldva XVII. századi uralkodóit, akiknek udvaraiban feltámadt az egykori Bizánc pompája és ragyogása, „Bizánc utáni Bizánccá” változtatva a jelentéktelen fejedelemségeket – de még ez sem volt elég.

A románok nemcsak a római ágon voltak a legősibb balkáni nép, de a dák ágon is. Utóbbi nép tudvalevőleg a „legbátrabb és legismertebb volt a trákok között”. Külön trákomán mozgalom fáradozott azon, hogy kimutassa a dákok hatalmas jelentőségét az ókori világon belül. Nicolae Densusianu szerint még az Olümposz is Moldvában található, még ha Ceahlau-masszívnak hívják is...

Csakhogy a XIX. század lánglelkű nacionalistái hatalmas problémával találták szembe magukat – mutatott rá a román író. – Ha egyszer a román nép ilyen előkelő származású, akkor mivel magyarázható az újkori Románia totális elmaradottsága, azé az országé, amely nemrég jött létre Munténia és Moldva egyesülésével?

A bűnbakot hamar sikerült megtalálni: Románia hanyatlását a balkanizálódás okozta, amely a sokat szidott fanarióta korszakban ment végbe. (A XVIII. század elején a török porta elveszítette bizalmát a román bojárokban, és helyettük görög urakra bízta a fejedelemségek irányítását. Az ortodox vallású görögök Isztambul egyik elővárosából, Fanarból érkeztek; 1812-ig harmincegy görög fejedelem ült Moldva és Munténia trónjain.)

Habár a fanarióta fejedelmek reformernek tekintették magukat, s egyfajta keleti felvilágosodást honosítottak meg udvaraikban, magukkal hozták azt a levantei légkört is, amelyet később sokan felelőssé tettek a román nép minden szerencsétlenségéért: a baksis rendszert, a lustasággal párosuló szószátyárkodást, a korrupt igazságszolgáltatást, a felületes gyalázkodást – mindez sokak szemében ma is fanarióta örökségnek minősül.

A Balkánhoz fűződő viszony döntő jelentőségű a románok nacionalista és soviniszta reflexeinek erősödése szempontjából; a románok ugyanis hagyományosan felsőbbrendűbbnek tartották magukat a Balkán többi népénél. A kommunista korszak utolsó éveiben a román önértékelésben bekövetkezett zavarodottság javarészt eme képzelt viszony váratlan és fájdalmas visszájára fordulásában gyökerezik. Az élelmiszerhiányhoz, a fűtetlen lakásokhoz és a titkosrendőrségtől való rettegéshez járult az a megalázó tény, hogy az embereknek a bolgár, a szerb vagy a magyar televíziót kellett nézniük. A román adó ugyanis csak napi két órán át sugárzott „műsort” – azaz Ceausescu személyi kultuszát megörökítő képsorokat.

A román nép, amely évtizedeken át volt foglya a bezártságnak és az intenzív nacionalista propagandának, 1989-ben túltáplált tudattal lépett ki a szabad világ színpadára, hogy legott – katasztrofális következményekkel – szembesüljön a valósággal. Ennek pedig elképedés, frusztráció, öngyűlölet és legfőképpen mások ellen irányuló gyűlölet lett az eredménye.

Ebben gyökerezik mind a „belső ellenséggel” (magyarok, cigányok, zsidók) szembeni fellépés, mind a külpolitikában gyakran tetten érhető nyugatellenes szellem. A Nagy-Románia Párt által képviselt ultranacionalizmus megerősödése (e párt vezére a legutóbbi elnökválasztáson a leadott szavazatok harminc százalékát kapta) szintúgy a kommunista korszak nacionalista propagandájának a következménye – mutatott rá előadásában Mircea Cartarescu.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.