Az olasz lapok, de különösen a firenzeiek élesedő vitáról számolnak be az állam és a város vezetése között, amelynek az a látszólagos tétje, hogy hol legyen a reneszánsz művészet egyik legismertebb alkotása.
Matteo Renzi, Firenze első embere nem is fejezhette volna ki magát világosabban: az 1501 és 1504 között készült szobor Firenzéé, mert megvásárolta a művésztől 400 firenzei forintért. Pont. Firenze tehát a sajátjának tekinti Michelangelo Buonarotti művét.
Az olasz állam körmönfont ügyvédei viszont azt akarták bebizonyítani pénteki jelentésükben – hol elvont, hol jogi – érveléssel, hogy „Dávid” egyedül az olasz államé, vagyis a belőle származó idegenforgalmi jövedelem is kizárólag az államot illeti meg. Az egyik ügyes érv szerint azért nem illeti meg a tulajdonjog Firenzét – még akkor se, ha kifizették a szobor árát –, mert a mai város nem tekintheti magát az egykori firenzei köztársaság jogutódjának.
A jogi csűrés-csavarás hátterében azonban nagyon is valóságos pénzügyi ellentét húzódik meg: a szobor eredetije ugyanis szintén Firenzében, de az állam tulajdonában álló szépművészeti múzeumban áll. A galéria évente a látogatók millióit fogadja, ezért a gazdasági válság ínséges időszakában már Firenze is igényt tartana a nyolcmillió euró bevétel egy részére. A másolat az eredeti helyen, a Piazza della Signorián látható, miután az eredetit 1873-ban a jobban védhető városi szépművészeti múzeumba vitték, mert kímélni akarták az időjárás viszontagságaitól is. Az óvintézkedés már csak azért is indokolt volt, mert 1991-ben egy elmebeteg kalapáccsal letörte az eredeti szobor bal lábának egyik ujját.
(lanazione.it, novefirenze.it, repubblica.it, ilmessaggiero.it, ilgiornale.it, lastampa.it, corriere.it – Olaszország, es.wikipedia.org.)
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban