A kormány tehát kétmilliárd eurós megtakarítást (vagy ami valószínűbb: teheremelkedést) tervez. Amint az várható, egyelőre nem tudják, hogy miként. E problémát megoldandó január közepéig öt munkacsoportnak fog főni a feje.
A szocialistáktól nem túl távol álló Gazdaságkutató Intézet (Wifo) már 2010-ben megvizsgálta, hol lehet az állam működtetése közben megtakarítani. A tanulmány önmagában már nagyobb rövid távú megtakarítási lehetőséget vázolt fel, mint a kabinet által említett 2 milliárd eurós konszolidációs igény. Olyan intézkedések, mint a közalkalmazottak természetes fluktuációjának kihasználása (közel 1,1 milliárd euró), a vállalkozások támogatásának felülvizsgálata (0,9 milliárd euró), hatékonyságnövekedés az egészségügyben (300 millió euró), gyorsan megvalósítható lépésekkel egyetemben, mint az ÖBB-nyugdíjak újragondolása (300 millió euró), összesen 1,9–2,9 milliárd euró válik megtakaríthatóvá, méghozzá egy-két éven belül.
Alaposabban megvizsgálva, 2012-re a pénzügyminiszter 9,17 milliárd eurós hiányt tervez. Ez a tervezett szövetségi bevételek 14,2 százaléka (ami a gazdasági válság miatt vélhetően kevesebb lesz a megcélzott 64,4 milliárd eurónál). Ha kétmilliárd eurót megtakarítanak, akkor a kasszából még mindig 7,17 milliárd fog hiányozni. Ekkor „csak” 11 százalékkal többet költenének, mint amennyit bevételeznek.
De a helyzet még durvább. A kétmilliárd mindössze arra elég, hogy a szövetségi állam vasúttal kapcsolatos kiadásait fedezze. A vasút adósságai a gyakorlatban az államadósság részét képezik, s ezt a tételt 2014-től nagy valószínűséggel ismét fel kell venni a költségvetésbe. Ezzel természetesen az ország adósságállománya is megemelkedik – a számvevőszék adatai szerint 55 milliárd euróval – a vasúti alagútépítő orgia következtében. Ezzel nagyjából kimerül a takarékossági csomag szanálási hatása.
Die Presse (diepresse.com)