Komolytalan költségvetési konszolidációs tervek Bécsben

A konzervatív bécsi napilapban Josef Urschitz A mérleg: egy vicc, amit takarékossági tervnek hívnak című cikkében értékeli az osztrák kormány harmatos teljesítményét.

2011. 12. 30. 11:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány tehát kétmilliárd eurós megtakarítást (vagy ami valószínűbb: teheremelkedést) tervez. Amint az várható, egyelőre nem tudják, hogy miként. E problémát megoldandó január közepéig öt munkacsoportnak fog főni a feje.

A szocialistáktól nem túl távol álló Gazdaságkutató Intézet (Wifo) már 2010-ben megvizsgálta, hol lehet az állam működtetése közben megtakarítani. A tanulmány önmagában már nagyobb rövid távú megtakarítási lehetőséget vázolt fel, mint a kabinet által említett 2 milliárd eurós konszolidációs igény. Olyan intézkedések, mint a közalkalmazottak természetes fluktuációjának kihasználása (közel 1,1 milliárd euró), a vállalkozások támogatásának felülvizsgálata (0,9 milliárd euró), hatékonyságnövekedés az egészségügyben (300 millió euró), gyorsan megvalósítható lépésekkel egyetemben, mint az ÖBB-nyugdíjak újragondolása (300 millió euró), összesen 1,9–2,9 milliárd euró válik megtakaríthatóvá, méghozzá egy-két éven belül.

Alaposabban megvizsgálva, 2012-re a pénzügyminiszter 9,17 milliárd eurós hiányt tervez. Ez a tervezett szövetségi bevételek 14,2 százaléka (ami a gazdasági válság miatt vélhetően kevesebb lesz a megcélzott 64,4 milliárd eurónál). Ha kétmilliárd eurót megtakarítanak, akkor a kasszából még mindig 7,17 milliárd fog hiányozni. Ekkor „csak” 11 százalékkal többet költenének, mint amennyit bevételeznek.

De a helyzet még durvább. A kétmilliárd mindössze arra elég, hogy a szövetségi állam vasúttal kapcsolatos kiadásait fedezze. A vasút adósságai a gyakorlatban az államadósság részét képezik, s ezt a tételt 2014-től nagy valószínűséggel ismét fel kell venni a költségvetésbe. Ezzel természetesen az ország adósságállománya is megemelkedik – a számvevőszék adatai szerint 55 milliárd euróval – a vasúti alagútépítő orgia következtében. Ezzel nagyjából kimerül a takarékossági csomag szanálási hatása.

Die Presse (diepresse.com)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.