Integráció a Szovjetunió romjain?

Húsz évvel a Szovjetunió felbomlása után új integrációs elképzeléseket dédelget Moszkva a térségben.

Stier Gábor
2012. 01. 02. 7:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tavaly ősszel jelent meg Vlagyimir Putyin írása az Izvesztyijában, amelyben felvázolta az Eurázsiai Unió elképzelését. Tekinthető-e ez a cikk egyfajta külpolitikai programtervezetnek?
– Feltétlenül. Ez az írás a jelenlegi miniszterelnök és minden bizonnyal leendő államfő külpolitikai stratégiáját fogalmazza meg egy Oroszország számára fontos és problematikus régióban, a posztszovjet térségben.

– Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az orosz külpolitikai gondolkodás középpontjában 2012 után a posztszovjet régió áll majd?
– Sok tekintetben igen. Az orosz külpolitika ebben a térségben nyíltan kudarcot vallott az elmúlt negyedszázadban. A Szovjetunió 1991-es felbomlása után létrejött egy felemás szövetségi rendszer, a Független Államok Közössége, amelynek gyakorlatilag egyetlen feladata a korábban együtt élő köztársaságok válásának fájdalommentes levezénylése volt. Eközben Oroszország befolyása jelentősen meggyengült a Kaukázuson túl, Közép-Ázsiában és még a baráti Ukrajnában is. Így lényegében Oroszországot egy félkörben olyan országok veszik körül, amelyekben róla korántsem mint baráti és erős szomszédról, hanem másokat leigázó, az erőforrásokat kiszipolyozó államról beszélnek. Ebben a helyzetben teljesen érthető, ha a posztszovjet térség az orosz külpolitika egyik fő prioritása.

– S Putyin miért éppen most hirdette meg az Eurázsiai Unió létrehozásának a tervét?
– Putyinnak, aki hat évre minden bizonnyal visszatér a Kremlbe, kiváló lehetősége nyílik az ország hosszú távú átalakítására. Ezt a modernizációs stratégiát már most le kell tennie az asztalra, s ez ennek a része. Hiszen megoldást kell találnia a modern Oroszország stratégiai problémáira is, amelyek között a külpolitika prioritást élvez.

– S az említett integrációs elképzelés tisztán gazdasági jellegű, vagy ennél több lenne?
– Osztom azt a nézetet, miszerint a 21. században az államok integrációjának leghatékonyabb módja a gazdasági integráció. A gazdasági pragmatizmus gyakran válik az integrációs vagy éppen dezintegrációs folyamatok katalizátorává. Tehát működik a gazdaságnak a politikára gyakorolt hatásáról szóló marxi formula.

– Az Eurázsiai Unió tervét sokan már a Szovjetunió felélesztésére irányuló kísérletként emlegetik. Igaz ez?
– Erről még korai lenne bármit is mondani. Európa egyesüléséhez is hatvanéves út vezetett, most ennek a folyamatnak a második szakasza kezdődhet.

– S mi hozhatja össze ezeket az országokat, az érdekek vagy az értékek?
– Ma sok ország elgondolkozik a saját jövőjéről. Aggasztó ugyanis a világpiaci árak dinamikája, érik az élelmiszerválság, továbbra is fontos kihívás a terrorizmus, s akkor még nem beszéltünk a globális jellegű természeti katasztrófákról. A világ, mint mindig, veszélyeknek van kitéve, s természetes, hogy e globális kihívásokra egymással összefogva hatékonyabban lehet válaszolni. Ezzel mindenki tisztában van, egy integrációs szervezet létrehozásához azonban még le kell küzdeni a belső ellentéteket is, s pragmatikus mederbe kell terelni az adott országok fejlődését. Ami pedig a közös értékeket, összekötő kapcsokat illeti, ilyenek két évtized után is vannak. Vegyük akár az orosz nyelvet vagy kultúrát. Ez kétségkívül közelít minket egymáshoz. Ugyanakkor a múlt terhe, a Szovjetunión belüli viszonyok miatt gyakran mesterségesen táplált sértődöttség vagy a nyugati, illetve a keleti ideológiai központok hatása destruktívan hat néhány állam politikájára. Ezekre a kérdésekre még az Eurázsiai Unió megteremtése előtt választ kell adnunk, de az integráció fontosságát már érezzük, s ez a lényeg.

– Már utalt e problémára, de még egyszer megkérdezem: maga Oroszország s a régió többi országa készek-e a szorosabb együttműködésre?
– A Szovjetunió szétesése óta húsz év telt el. Ez idő alatt a térség országai a háborúktól a forradalmakon, a szegénységen át sok mindent átéltek. A közép-ázsiai köztársaságokban például az életszínvonal és -minőség nem éri el az oroszországit, az európairól nem is beszélve. Persze, ebben a helyzetben lehet továbbra is felégetni a hidakat, eltávolítani minket egymástól, de ez biztosan nem vezet sehova.

– S életképes lehet ez az integráció Ukrajna nélkül?
– Ki mondja, hogy Ukrajna nem vesz majd részt ebben? Várjunk egy kicsit a végső ítélettel, hiszen az ukrán elit hangulata elég gyakran változik.

– Az Eurázsiai Unió egyelőre csak papíron létezik. Közelebb hozhatja-e e terv megvalósítását a globális válság elmélyülése?
– Úgy gondolom, igen. Mint említettem, a válságok gyakran a változások katalizátorai. Nemcsak a gazdálkodást, hanem az együttműködést illetően is.

– S lehet-e az Eurázsiai Unió az Európai Unió keleti változata?
– Azt hiszem, igen, de nem rögtön.

– S mit jelent ez az elképzelés geopolitikai kontextusba helyezve? A Putyin által felvázolt integráció ugyanis a brit John Halford Mackinder által még a múlt század elején kifejtett víziót idézi, s a világ tengelyének vagy „szívének” (Heartland) nevezett régióra, Eurázsia szárazföldi részére koncentrál. Ezen iskola szerint a történelem menetét a Heartland és a tengeri hatalmak közötti erőviszonyok határozzák meg, s amelyik állam a „világ szívét” ellenőrzi, uralja a „világszigetet” (World-Island) s így lényegében az egész világot…
– Érdekes felvetés, de említhette volna John Halford Mackinder helyett akár Niccolo Machiavellit is. A Heartland-elmélet teljesen más geopolitikai viszonyok között keletkezett, s más volt az értékrendszer is. A mai geopolitikai kontextusban ez az elképzelés azt jelenti, hogy a világ politikai térképén a keleti és nyugati pólus között új erőközpont alakulhat.

– S miért van szüksége Oroszországnak ebben az integrációban Közép-Ázsiára?
– A közép-ázsiai régió nagyon bizonytalan zónában helyezkedik el, a kábítószer-kereskedelemtől az iszlám terrorizmusig potenciális terepe a bűnözésnek. S kinek jó ez? Hát nem a térség államainak. Ma ezek az országok Kazahsztánt kivéve a világ legszegényebb államai közé tartoznak. Oroszország célja nem befolyásának kiterjesztése minél nagyobb területre. A gyarmatosítás már a múlté. Oroszország azonban érdekelt e térség fejlődésében. Ezért segíteni is kész.

– Putyin terve sokak szerint kihívás a Nyugatnak. Jelentheti ez az elképzelés egyúttal az orosz külpolitika európai elkötelezettségének gyengülését?
– Erről szó sincs. Én semmiféle kihívást nem látok az Eurázsiai Unió létrehozásában, hiszen Európa csak nyerhet azzal, ha anyagilag stabil partnere van a keleti szomszédságában. Ami az Atlanti-óceánon túli partnereket illeti, sietnék megnyugtatni mindenkit, hogy nincs visszatérés a hidegháborúhoz. Az senkinek sem lenne jó.

– S hogyan viszonyul az Eurázsiai Unió tervéhez Kína?
– Lényegében semlegesen, s a kapcsolatok emiatt aligha fognak romlani. Ha ez az integráció megvalósul, mindenkinek jó lesz, hiszen mindenki stabil, pénzügyi értelemben inkább tehetős szomszédságra vágyik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.