A Sanghaj–Nanking és a Peking–Tiencsing közt üzemben lévő CRH2 típusú vonatokat, mint a kínai nyelvű folyóirat közölte, a piaci árnál jóval magasabb összegért szerelték fel. Állítása igazolására a magazin több mint háromezer egységet tartalmazó beszerzési listát tett közzé.
A dokumentumok szerint csak a mellékhelyiségek kialakítása mintegy 340 ezer jüanba, vagyis 12 millió forintba került. A mosdókagylóért több mint 72 ezer jüant (2,5 millió forint), a színes márvánnyal kirakott tükörért mintegy 13 ezer jüant (450 ezer forint) fizettek, de még a papírtartó is 1200 jüant (42 ezer forint) tett ki. A kocsikban lévő székek – a jelentés szerint – darabonként 22-30 ezer jüanba (770 000-egymillió forint), a 15 colos LCD-képernyők 10 ezer jüanba (350 ezer forint) kerültek.
„Érthető, hogy a környezeti behatásoknak kitett, tűz- és földrengésálló járműveknek a normál vonatokénál többe kerül a felszerelése, de a kifizetett összegek felháborítók és teljesen szokatlanok” – írja az esetről hírt adó Beijing Times (Jinghua Shibao). A napilap azt is hozzáteszi: a közbeszerzést ugyan nyíltnak hirdették meg, annak nyíltsága csupán látszat volt. A közlekedési minisztérium a vonatok felszerelésének minden darabját szigorú kötelező vizsgálatokra irányította, a cégeket pedig tanúsítvány megszerzésére kötelezte. Így vált lehetővé, hogy az ismert, tapasztalattal rendelkező nagyvállalatok helyett ismeretlen kisvállalatok nyertek a tenderen.
A vasúti minisztérium tavaly már többször közfelháborodást okozott. Februárban például korrupciós vádakkal őrizetbe vették Liu Csi-csun korábbi vasúti minisztert és Csang Su-kangot, a minisztérium főmérnökhelyettesét. A kínai sajtó szerint az egykori miniszter terminusa alatt egymilliárd jüan (35 milliárd forint) kenőpénzt fogadott el, Csangnak pedig 2,8 milliárd dolláros bankszámlája van Amerikában.

Két férfit megölt egy ámokfutó Budapesten – videó