Az újraválasztásáért küzdő Obamának ezúttal jóval nehezebb dolga lesz, mint négy évvel ezelőtt. Akkor a felettébb népszerűtlen George W. Busht kellett legyőznie, aki háborúkba sorolta az országot. A gazdasági válság is őt segítette, hiszen a kevéssé ismert szenátor kívülállóként gyors és egyszerű kilábalást ígérhetett választóinak. A 2008-as kampány kulcsszavai – a „remény” és a „változás” – azóta némileg elvesztette vonzerejét. A recesszió és a munkanélküliség nem sok reményre ad okot, a változás egyesek szerint túl sok volt (ők már-már szocializmust emlegetnek), mások szerint pedig kétségbeejtően kevés (ők többek közt azt fájlalják, miért nincsenek börtönben a bankárok).
Az elnök beszédeiben egyre gyakrabban feltűnik a társadalmi igazságosság témája, a tisztességes verseny pártolása, mellyel a szerinte gátlástalanul gazdag- és üzletpárti republikánusokkal igyekszik szembeállítani magát. Az egyre növekvő vagyoni különbségek szinte mindenkit felháborítanak, így Obama ezzel a témával is tarolhat, a szakértők szerint azonban ez az összetettebb hívószó komoly nehézségeket rejt. „Az „igazságosság” nem olyan egyszerű, mint a „remény”. Először is meg kell határozni, hogy pontosan ki az, aki tisztességtelenül játszik és miért, ez pedig rengeteg buktatót hordoz magában” – magyarázza Allen Adamson marketingszakember.
A republikánus ellenfelek mind azt próbálják kommunikálni, hogy Amerikával valami baj van, melyet sürgősen helyre kell hozni, és erre persze csak ők képesek. „Szerezzük vissza a jövőnket”, „Építsük újra Amerikát, most”, „Adjunk esélyt az amerikai álomnak” – ezek Mitt Romney, Ron Paul és Newt Gingrich szavai. Obama ezzel szemben pozitív üzenetet igyekszik küldeni választóinak, valamit, ami azt sugallja, hogy a gondok ellenére Amerika azért nem olyan rossz hely. „Rengeteg erősségünk van. Lehet, hogy vannak problémáink – most az a fontos, hogy ezeket meg tudjuk oldani” – fogalmazott David Axelrod, az elnök fő kampánystratégája.
(National Post, nationalpost.com)