Fura mód nem igazán van hírértéke, hogy Nicolas Sarkozy hivatalosan még csak most jelentette be indulását a francia elnökválasztási versengésben, ugyanis a kampányt már hónapok óta folytatja. Szakértők szerint ennek volt része az októberi örményországi elnöki látogatás is, valamint annak a – népirtások tagadását szankcionáló – törvényjavaslatnak a hatalomtechnikai felhasználása, ami még az ősszel született meg, és amire január végén a francia felsőházként működő szenátus is rábólintott. A törvény kapcsán a Magyar Külügyi Intézet által szervezett minikonferencia arra igyekezett rávilágítani, hogy miként lavíroz a baloldal által „nyomatott” ügyben Sarkozy, mit okoz ez a francia–török viszonyban, illetve hogyan áll hozzá a bizony megtörtént örmény népirtás ügyéhez az ankarai külügy.
– A szenátus által elfogadott, mindössze két passzusból álló törvény furcsa módon igen rövid és zavaros – szögezte le a kezdetek kezdetén Hoffmann Tamás nemzetközi jogász, a Corvinus tanára, külön kiemelve, hogy voltaképp egy szó sincsen az örményekről a népirtás tagadását büntető törvényjavaslat szövegében, mégis egyértelmű, hogy emiatt született (a belpolitikai célokról később), ugyanis például a holokauszttagadás tiltásáról már egyéb módon rendelkezik előírás. Hoffmann igen problematikusnak nevezte, hogy a népirtás fogalmát csak évtizedekkel 1915, tehát az örmény genocídium után vezették be a nemzetközi jogba (1948), a visszamenőleges alkalmazás pedig nemcsak a jogtörténelmi hagyományok miatt lenne problematikus, hanem amiatt is, hogy egy esetleges eljárás során már nem lehetne megtalálni sem az áldozatokat, sem a túlélőket, sem a hozzátartozókat, sem a tetteseket, azon egyszerű oknál fogva, hogy nincsenek életben.
Hoffmann Tamás összességében nem tartja szerencsésnek, hogy jelen normákat a régmúlt eseményeire visszavetítsék, hiszen akár száz éve is teljesen más volt a nemzetközi környezet, s nehezen lehetne meghúzni a határt, amikorra visszanyúlhasson az időben, elég szerinte csak a gyarmatosítás századai során folytatott kegyetlenkedésekre gondolni.
– A törvény sokkal inkább belpolitikai kérdés – vette át a szót Fejérdy Gergely, a külügyi intézet főmunkatársa, aki az MNO-n a közelmúltban már beszélt a törvény francia belpolitikai szerepéről, ezúttal bővebben, érzékletesebben is szólt arról, hogyan s miként vitték keresztül a francia baloldal által egyre hangosabban erőltetett ügyet. – December 22-én az alsóház, január 23-án a szenátus szavazott róla. Az alsóházban figyelemre méltó, hogy az 577 képviselőből mindössze 55 volt jelen a döntéshozatalkor, s ezt követően sürgősséggel vitték is a felsőházba – ecsetelte Fejérdy. Látható tehát, hogy az elsöprő többség távol maradt a szavazáskor. (Politikai nyalánkságnak számít, hogy a szavazás pontos részleteit nem töltötték fel a világhálóra, ez gyakorlatilag még nem fordult elő...)
Sarkozy még ezt is beáldozza