A ballaszttartályokban megbúvó állatok hatalmas kárt okoznak az Egyesült Államok és Kanada határán található Nagy-tavak hétmilliárd dolláros halászati iparának, emellett valóságos oázist teremtenek a moszatok számára. Az Indiana állambeli Notre Dame Egyetem kutatói szerint a tárolók potyautasai ellen folytatott küzdelem évente 200 millió dollárt emészt fel.
A természetvédő szervezetek közölték: az 1990-es évek óta negyedszerre is hajlandók lennének a bírósághoz fordulni, hogy rábírják az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynökségét (EPA) a ballasztürítési előírások szigorítására.
A vízzel feltöltött tartályok a rakománnyal teli hajók stabilitását biztosítják. A kikötőkben azonban a vízzel együtt a bennük lévő, az adott körzetben esetleg behatoló – invazív – fajoknak számító állatokat is kiürítik.
Az ügynökséget bírósági határozat kötelezi, hogy még az idén átírja a 2008-as szabályozását, figyelembe véve az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének ballasztvíz-kezelési előírásait. Az új változat a tervek szerint 2013-tól lépne hatályba. Az eddig elkészült javaslatot azonban a környezetvédők nem tartják elég szigorúnak.
A Természeti Erőforrás Védelmi Tanács nevű szervezetnél dolgozó Thom Cmar szerint sok módszer létezik a ballasztvíz kezelésére – a vegyszerektől kezdve a szűrőberendezésekig –, amelyek bevezetése kevesebb mint egymillió dollárba kerülne egy átlagos teherhajó esetében.
Az EPA jelenlegi szabályozása szerint a Nagy-tavak felé tartó hajóknak még a tengeren fel kell tölteniük sós vízzel a ballaszttartályaikat, hogy elpusztítsák a magukkal hozott édesvizű betolakodókat. Környezetvédők szerint azonban az egzotikus fajok kiváló menedékre lelnek a tárolókban lerakódott édesvizű hordalékban, ezért egyáltalán nem szabadna engedélyezni, hogy a hajók a Nagy-tavakon ürítsék ki a tartályaikat.
A szervezetek szerint nem csupán a tengerről érkező, hanem a kizárólag a tavakban közlekedő hajókra is ki kellene terjeszteni a szigorúbb ballasztürítési szabályozást. Mint hozzátették: az invazív egzotikus fajok számának puszta csökkentésével még mindig fennállna annak a veszélye, hogy az állatok „összetalálkoznak” és szaporodni kezdenek.
Nem elég szigorú a szabályozás
Nem elég szigorú az amerikai környezetvédelmi ügynökség nemrég közzétett javaslata a kereskedelmi hajók ballasztürítési szabályairól.
2012. 02. 22. 16:15
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!
Komment
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!