Szuverenitását félti

Vietnam vitathatatlan szuverenitását hangoztatta két nagy vitatott hovatartozású szigetcsoport felett, miután a pekingi sajtóban híre kelt, hogy a kínai közlekedési miniszter és egy sportvezető az idén felkereste a dél-kínai tengeren fekvő Hszisa (Xisha) szigeteket, közkeletű nevükön a Paracel-szigeteket.

WA
2012. 02. 24. 10:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi időben a kínai média arról is beszámolt, hogy a kínai Nanhai intézet környezetvédelmi és oceanográfiai kutatást, illetve elemzést végzett a Hszisa-szigeteken tapasztalható változásokról. Ezenkívül az egyik szigeten halászati és rakparti építkezések terve is nyilvánosságra került. Luong Thanh Nghi hanoi külügyi szóvivő legutóbbi sajtóértekezletén kérdésre válaszolva erélyesen leszögezte: bármilyen tevékenység az érintett két szigetcsoport térségében Vietnam engedélye nélkül az ország szuverenitásának súlyos megsértését jelenti és a Keleti-tengeri (Dél-kínai-tenger) terület helyzetét bonyolultabbá, illetve feszültebbé teszi.

A szóvivő arra is kitért, hogy az effajta lépések ellentétesek a két ország által megkötött, tengeri ügyek rendezését szolgáló megállapodás alapelveivel, valamint az ugyancsak e viták rendezésének irányelveiről 2002 novemberében elfogadott közös politikai nyilatkozattal (DOC).

A szóvivő hangoztatta: Vietnam kéri, hogy Kína azonnal állítsa le ezeket a cselekményeket, halassza el a projekteket, amelyek sértik Vietnam szuverenitását, s eközben az érintett felek együttműködve tartsák fenn a békét és stabilitást és szigorúan tartsák magukat a DOC-hoz. Peking Vietnamhoz hasonlóan határozottan ragaszkodik a Paracel- és a Spratly-szigetek feletti szuverenitáshoz. A két ország között legutóbb tavaly lángolt fel a szigetvita, miután kisebb tengeri összetűzések is történtek közöttük, amelyekért a felek kölcsönösen egymást vádolták.

A tüntetésekkel és diplomáciai kirohanásokkal tarkított heves vádaskodások hetek múltán alábbhagytak, októberben hatpontos megállapodásban rögzítették a rendezés alapelveit, s úgy tűnt: Peking sokszor megismételt javaslatára egymás provokálását elkerülve a téma átmenetileg kikerült a két ország egyszerre kül- és belpolitikai fókuszából.

A Dél-kínai-tenger már említett két nagyobb szigetcsoportja felett Vietnam és Kína teljes szuverenitást követel magának, a Fülöp-szigetek, Malajzia és Brunei pedig a Spratly egyes szigeteit, homokdűnéit, korall- és sziklazátonyait tartja területe részének.

A vitatott hovatartozású szigetek közül a legtöbbet – hat szigetet, 16 sziklazátonyt és 6 homokpadot – Vietnam tart ellenőrzése alatt, majd a Fülöp-szigetek következik 7 szigettel és 3 sziklazátonnyal. Őket követi 9 sziklazátonnyal Kína. Malajzia egy mesterséges szigetet, öt sziklazátonyt és egy homokpadot birtokol. A Spratly legnagyobb szigetét Tajvan foglalta el 1956-ban. Brunei csak igényét jelentette be, nem foglalt el területet.

A szigetek alatt és környékén jelentős földgáz- és kőolajkészleteket sejtenek, a környező vizek gazdagok halban, és a térség maga stratégiailag, logisztikailag igen fontos; a szigetek előretolt bázisok kiváló terepei. A nemzetközi vízi közlekedési útvonalak fele erre vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.