A töltőállomásokat az autósok már előző nap sok helyen megrohanták – az üzemanyag-kiskereskedelmi szövetség adatai szerint motorbenzinből az egy héttel korábbinál 81 százalékkal, dízelolajból 43 százalékkal több fogyott –, ám csütörtökre a jelenség országszerte pánikszerű felvásárlás méreteit öltötte. Sok benzinkútnál adagolni kezdték az üzemanyagot – egyes helyeken mennyiségi, másutt értékbeli vásárlási korlátokat szabva – annak érdekében, hogy ellenőrzés alatt lehessen tartani a fogyasztást, de számos kútnál így is elfogyott a benzin és a gázolaj.
A kialakult helyzetért az autós érdek-képviseleti szervezetek egyértelműen a brit kormány kommunikációját tették felelőssé. David Cameron miniszterelnök előző nap ugyanis a benzintankok feltöltését javasolta az autósoknak, Francis Maude kabinettitkár pedig ezt megtoldotta azzal, hogy „nem árt, ha az autósok a garázsban, kannában is tárolnak egy kis üzemanyagot”. Szakmai szervezetek különösen ez utóbbi kijelentést bírálták, nem utolsósorban azért, mert a nyilatkozó szakértők véleménye szerint ez a pánikszerű vásárlás ösztönzése mellett tűzveszélyt is okozhat. A kormány csütörtökön közölte, hogy Maude javaslatát „visszavonja”.
A legnagyobb brit szakszervezeti szövetség, a Unite megszavaztatta az öt nagy brit közúti üzemanyag-fuvarozó cég kétezer gépkocsivezetőjét a sztrájkakcióról, és a többség a munkabeszüntetésre voksolt. A Unite kötelekébe tartozó sofőrök munkáltatói szállítják az üzemanyagot a 8706 brit töltőállomás 90 százalékának. A Unite – amely az akcióval a gépkocsivezetők munkafeltételeinek javítását akarja kiharcolni – nem zárta ki, hogy a sztrájk időpontját éppen a húsvéti ünnepekre tűzi ki, amikor rendszerint brit családok milliói kelnek útra autóval.
A húsvéti sztrájk azonban egyre valószínűtlenebb, mivel a szakszervezetnek a sztrájktörvény értelmében egy héttel előre be kell jelentenie a munkabeszüntetést, ez pedig egyelőre nem történt meg, sőt hétfőn várhatóan tárgyalások kezdődnek az érdekképviselet és a munkáltatók között a munkaügyi békéltető fórum (ACAS) közvetítésével. A kormány mindeközben a hadsereg segítségét készül igénybe venni sztrájk esetére. A héten megkezdődött a brit királyi légierő (RAF) 80 gépkocsivezetőjének átképzése a civil tartálykocsik vezetésére, ám számítások szerint teljes körű sztrájk esetén ők is csak a normál ellátás tíz százalékát tudnák biztosítani.
A Unite vezetője nemrégiben sztrájkokat helyezett kilátásba a nyári londoni olimpiai játékok idejére is, a közalkalmazottakat sújtó kormányzati megszorító intézkedések miatt. Len McCluskey, az 1,5 millió tagot számláló érdek-képviseleti szövetség főtitkára a The Guardian című vezető baloldali brit lapnak a múlt hónap végén kijelentette: a közalkalmazotti szféra munkavállalói ellen folyó „kormányzati támadássorozat olyan kiterjedt és annyira ideológiai jellegű”, hogy ez igazolja a londoni olimpia „célba vételét”.

Nem kell elrakni az esernyőket – mutatjuk, milyen idő várható a héten