Európai rakéták árnyéka vetül Moszkvára

A NATO szerint az európai rakétavédelmi pajzs nem jelent fenyegetést, egy orosz diplomata ellenben biztos benne, hogy a telepítésnek komoly hatása lesz a jövőre nézve.

Gabay Balázs
2012. 04. 23. 20:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ahol a NATO és Oroszország közti viszonyról szó esik ma, ott jelen kell lennie az orosz kollégáknak is, fontos, hogy ez most megvalósul – utalt Ivan Lucsisin attasé jelenlétére Kovács István. Magyarország brüsszeli NATO-nagykövete a múltba pillantva elmondta, az észak-atlanti szervezet és a Varsói Szerződés tagállamai sokáig leginkább a status quo őrzésével foglalatoskodtak, 1990 után azonban komoly változás állt be a viszonyban. Boszniába 1996-ban, Koszovóba 1999-ben is küldtek békefenntartókat az oroszok, tehát az együttműködés annak ellenére zökkenőmentes volt, hogy a Szerbia elleni támadással nem értett egyet Moszkva.

A volt New York-i főkonzul kitért rá, hogy a 2008-as grúziai események némiképp befagyasztották a kapcsolatokat. „Változást hozott, hogy a felek felismerték, ha csak a jóról tudunk beszélni, az nem vezet sehová. A biztonságpolitikai kihívások ugyanis globálisak a kalózkodástól a drogkereskedelmen át a rakétavédelemig.”

A 2010 novemberében megtartott lisszaboni NATO–Oroszország csúcson szerződésben rögzítették, hogy a rakétapajzs nem jelent fenyegetést Oroszország számára.


Nyitva van az ajtó


Az elmúlt héten a NATO védelmi és külügyminiszteri tanácsában Szergej Lavrov orosz külügyminiszter azt mondta, Oroszország az együttműködésben érdekelt, de a rakétavédelmi terv nem tetszik Moszkvának, ebben a kérdésben tehát nincs egyetértés a felek között. Kovács úgy fogalmazott: mindkét fél nyitva hagyta az ajtót. Chicagóban nemsokára újra találkoznak államfői szinten a G8-as delegációk, de külön NATO–Oroszország csúcstalálkozó ezúttal nem lesz. A diplomata halkan megjegyezte, az amerikai választási kampány sokat nyomott a latba a helyszín kiválasztásakor.

Kovács István két fontos tényt is hangsúlyozott. Először is, hogy Oroszországban már lezajlottak az elnökválasztások, az Egyesült Államok viszont csak most készül a voksolásra. A másik pedig, hogy a NATO és Moszkva viszonyában a rakétavédelem csak egy részlet, de nem meghatározó. Az afganisztáni jelenlét kérdésében, a kábítószer-terjesztés elleni közös küzdelemben például nagyszerű az együttműködés. Északon az ISAF (Nemzetközi Biztonsági Közreműködő Erő) utánpótlási útvonalait Oroszország biztosítja, ez sem véletlen.

Nem a mumusok keresése a cél

A diplomata az orosz féllel való kapcsolat kulcsszavaként említette a stratégiai türelmet. „Sokan azt vizionálták, hogy Putyin visszatérésével kihűlnek a jó kapcsolatok a NATO-val, nem látom, hogy ez bekövetkezett volna. Nem szabad elfelejteni: 29 szereplős együttműködésről van szó, szóval lehet olykor mumusokat keresni, de nem ez a cél. Egyelőre nem vagyunk stratégiai partnerek, de afelé haladunk. Ma még nem sejtjük, én azonban most is ki merem jelenteni: 15 éven belül nagyon szoros lesz a kapcsolat a két fél között”.

Ivan Lucsisin katonai és légügyi attasé a NATO–orosz kapcsolat rövid történetén szaladt végig, és ő is kiemelte a 2010. novemberi lisszaboni szerződés jelentőségét. Ugyanakkor aláhúzta, hogy az együttműködés szükségessége ellenére nagyon komoly eltérés mutatkozik a NATO és az orosz álláspont között az európai rakétavédelmi terv megvalósításának kérdésében. A rakéták okozta fenyegetettség fenn sem áll, a pajzs viszont már szinte készen van, jegyezte meg a diplomata. Hozzátette: a NATO elutasította a szektorális védelemre vonatkozó orosz javaslatot, és kitartott amellett, hogy korlátok nélkül kell kiépíteni a rendszert.


– A legfontosabb az lenne, hogy a pajzsot úgy alakítsák ki, azok ne érhessék el Oroszországot. Az általunk megfogalmazott aggályok azonban eddig süket fülekre találtak. Ha az építkezés tovább folyik, az biztosan hatással lesz a NATO és Oroszország közti kapcsolatok egyéb területeire is – figyelmeztetett az orosz előadó.

Regionális, nem pedig világhatalom

Tálas Péter Oroszországot egy világhatalomként megmutatkozni kívánó regionális nagyhatalomként jellemezte. A Stratégiai és Védelmi Kutatóintézet igazgatója kiemelte, az ország számos konfliktuszóna közelében fekszik. Az ENSZ BT-tagság, a vezető atomhatalmi státusz és a nagy létszámú hadsereg ugyanakkor biztossá teheti nemzetközi pozícióját. A szakértő elsődleges problémának nevezte a komoly ütemű lakosságcsökkenést és a gazdaság lassú modernizálásának gondját. Utóbbiról elmondta, leginkább a presztízsberuházások dominálnak, ami nem túl kifizetődő. A 2011. decemberi WTO-tagság a világgazdasági közösséghez való csatlakozást és a nemzetközi jogi szabályozások alkalmazását egyszerre fogja jelenti Oroszország számára, rögzítette.

Az Egyesült Államok évi 693 milliárd dollárt, míg Oroszország 65 milliárdot költött védelemre 2010-ben.

Az arab tavasz kapcsán megjegyezte, Oroszországot nem érintette pozitívan, hiszen azokban az országokban zajlott-zajlik le politikai földindulás – Líbia, Egyiptom, Szíria –, melyek korábbi vezetésével jó kapcsolatot ápolt az ország. Nagy kérdés, hogy Szíria kapcsán – mely stratégiai pont Moszkva számára – milyen pozíciói maradnak Oroszországnak. Afganisztánban inkább az instabil állapotok fenntartásában érdekelt Moszkva, a senki se győzzön politikáját vallják, jegyezte meg Tálas. A rakétavédelem viszont mindenképpen stratégiai kérdés Oroszország számára, mert lemaradásban van ezen a téren, a nukleáris leszerelés pedig azért érinti negatívan, mert ezzel atomütőerejét veszítené el.


A rakétapajzs élesítésének lehetséges orosz ellenlépéseként megemlítette Szíria és Irán támogatását, illetve a Start szerződésből való esetleges kilépést. Annyi már most bizonyos, hogy a védelmi költségvetést 80 százalékkal kívánja megemelni Vlagyimir Putyin.

A NATO által felállítani kívánt rakétavédelmi rendszerről a 2002-es prágai csúcsot követően készült el az első mélyebb tanulmány. Az amerikai mintára tervezett pajzs célja egy esetleges Európa elleni rakétatámadás elhárítása lenne. Vlagyimir Putyin orosz elnök már a 2000-es évek közepén vitatta a rakétapajzs létjogosultságát, mondván, hogy az egy USA által Oroszország felé irányított rendszer. Az Egyesült Államok 2008-ban írt alá megállapodást Lengyelországgal, mely szerint Varsó engedélyezi területén a rakéták telepítését, melyek összeköttetésben lesznek a csehországi radarrendszerrel. A RIM–161 SM–3 típusú rakéták hadrendbe állítása 2009 szeptemberében, Barack Obama beszédét követően vette kezdetét. Törökországban idén januárban kezdték meg radarok telepítését, Románia 2015-re ígérte az SM–3-as rakéták felszerelését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.