Az alacsonyabb keresetű utasokat is magukhoz csábítanák

Komoly reformra készülnek az Air France működése kapcsán. A racionalizációban jelentős szerep jut a létszámleépítésnek is.

Ruzsbaczky Zoltán
2012. 06. 22. 10:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok más légitársaság mellett az Air France is megszenvedi a világválság következményeit. A franciák ugyanakkor komoly lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a nemzeti légitársaság továbbra is versenyképes maradhasson a konkurenciával szemben. Csütörtökön bejelentették, hogy több mint ötezer alkalmazottól kell megválniuk ennek érdekében 2013 decemberéig, ez a munkaerő tíz százaléka. Az Air France vezetése szerint a társaság mélyrepülésének nem csak a magas üzemanyagárak, hanem a munkaerő rendkívüli költségessége is okozója. A vállalat tavalyi vesztesége túllépte a nyolcszázmillió eurót.

A cél, hogy ötödével lefaragják a légitársaság költségeit, nem számítva az üzemanyag árát. A Le Figaro szerint a kormányzat bátorít a reformok végrehajtása során a párbeszédre mind a cég menedzsereivel, mind a dolgozók szakszervezeteivel. A létszámleépítés ugyanakkor biztos, ez nagyrészt a földi dolgozók egy részének elbocsátását jelenti, és jóval kisebb arányban a légi személyzetet. A földiek száma nagyjából 32 ezer a cégnél tevékenykedő összesen körülbelül 53 ezer munkavállalóból.

A reform azonban nem csupán megszorításokból áll. Egyrészt visszanyernék az üzleti utakat bonyolító ügyfélkört, másrészt gondolnának az alacsonyabb keresetűek szimpátiájának megszerzésére. A „businessutasok” kegyeit a cég tájékoztatása szerint egy hatszázmillió eurós befektetéssel kívánják maguk mellé állítani, melyet három év alatt biztosítanak majd. Ez tartalmazza például a Charles de Gaulle repülőtér fejlesztését. Emellett javítanák a hosszú távú járatok megtérülését is.

A másik szempont, hogy az alacsony keresetű utasok körében is szeretnének népszerűbbek lenni. Ennek végrehajtásában nagyrészt a társaság fapados ágának, a Transavia France-nak juthat komoly szerep. A következő három évben a diszkont légitársaság flottájának számát 22-re emelnék, a céget magát pedig a „növekedés eszközévé” tennék. Átlagosan a Transavia France járataira 35 százalékkal kevesebbe kerül egy jegy, mint az Air France-éra, ezzel pedig komoly riválisa lehet a Ryanairnek és az Easyjetnek.

Az elbocsátásokkal megkezdődött reformprogram hírére az Air France–KLM holding francia részének értéke már hat százalékkal emelkedett a tőzsdén. Az állam 15,8 százalékban birtokolja a változásban lévő légitársaságot, a francia kormány ezért május végén jelezte: a reformok végrehajtása során teljes tájékoztatást kérnek a vállalat menedzsmentjétől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.