A BP felelős az olajkatasztrófáért

Egy amerikai kormányzati bizottság szerint a vállalat nem rendelkezett megfelelő biztonsági szabályzattal és nem fordított kellő figyelmet a kockázatokra.

BL
2012. 07. 24. 8:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az úgynevezett vegyipari biztonsági tanács azt is állítja, hogy a cég az alvállalkozókkal elvégeztetett olajfúrásoknál a biztonság szempontjából nem volt elég szigorú. Az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb, három hónapig tartó tengeri nyersolajömlése egy 2010 áprilisában történt robbanással kezdődött a Deepwater Horizon nevű mélytengeri olajfúró platformon. Tizenegy ember meghalt, és becslések szerint 4,9 millió hordónyi kőolaj került a tengervízbe.

Nem készültek fel a katasztrófa kivédésére

A brit BP volt a kút többségi tulajdonosa, de a fúróplatformot egy másik cég, a svájci Transocean birtokolta és működtette. A jelentés azt állítja, hogy a tulajdonos és az alvállalkozó közti viszony hatással volt a baleset-megelőzésre is, de mindkét céget felelősség terheli a katasztrófával kapcsolatban.

A jelentés azt állítja, hogy a cégek nem voltak felkészülve egy jelentős baleset kivédésére, intézkedéseik nagyrészt a munkavédelmet, azaz az egyes dolgozók személyi biztonságát érintették. A dokumentum emellett azzal is vádolja a BP-t, hogy mélytengeri fúrásainál elsősorban a pénzügyi kockázatokra összpontosított a biztonsági veszélyek helyett.

A tanács szerint a robbanás előtt nem sokkal elvégzett nyomástesztek pontos kivitelezésére nem volt hivatalos, írásos szabályzat, ahogy azok sikerességének megállapítására sem volt kritériumrendszere a cégeknek. A szóban forgó tesztek felhívhatták volna a munkások figyelmét a kút instabilitására. A jelentés szerint a nyomásteszteket azután nyilvánították sikeresnek, hogy egy meg nem nevezett munkás „sajátos, megalapozatlan elmélettel állt elő” a teszteredményekre vonatkozóan.

Mélyen a zsebébe nyúlhat a BP

Az említett vegyipari biztonsági tanács jelentésének főbb eredményei nagyrészt egybecsengenek két korábbi vizsgálat megállapításaival.

A BP eddig 37,2 milliárd dollárt különített el a katasztrófa okozta kár rendezésére, de egyes becslések szerint a cégnek összesen 69 milliárd dollárjába kerülhet a baleset, amennyiben elmarasztalják az olajömléssel kapcsolatban folyó bírósági ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.